Obsah:
ČÁST I. Úvodní ustanovení
ČÁST II. Město a jeho orgány
ČÁST III. Městský úřad a jeho činnost
ČÁST IV. Organizační složky a městská policie
ČÁST V. Orgány ZM a RM
ČÁST VI. Zvláštní orgány
ČÁST VII. Zaměstnanci města
ČÁST VIII. Formy řízení a rozhodovací pravomoce města
ČÁST IX. Závěrečná ustanovení
PŘÍLOHY: Příloha č. 1 – organizační struktura města Chrastavy (schéma)
Příloha č. 2 - počet zaměstnanců města Chrastavy
Příloha č. 3 – seznam organizací a zařízení spravovaných nebo řízených městem Chrastava
Příloha č. 4 – Etický kodex zaměstnanců
V Chrastavě dne: 29. 6. 2009
Účinnost: 1. 8. 2009
ČÁST I.
Úvodní ustanovení
Čl. 1
Předmět úpravy
Organizační řád upravuje zásady činnosti orgánů města, jejich strukturu, určuje vnitřní uspořádání Městského úřadu Chrastava, dělbu práce mezi jednotlivými odbory, odděleními, útvary a organizačními složkami, jejich vzájemné vztahy a vazby na zařízení a organizace, které město řídí nebo zřizuje.
Čl. 2
Postavení a působnost města
Postavení a působnost města a jeho orgánů vymezuje zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon), pokud jde o samostatnou působnost a pokud se jedná o přenesenou působnost, je upravena řadou zvláštních právních předpisů.
ČÁST II.
Město a jeho orgány
Čl. 3
Členění orgánů města
Organizační složení městských orgánů:
zastupitelstvo města (dále jen ZM)
rada města (dále jen RM)
starosta a místostarosta
městský úřad (dále jen MěÚ)
odbory městského úřadu
organizační složky města
městská policie
orgány ZM a RM (výbory a komise)
zvláštní orgány (povodňová komise …)
Čl. 4
Zastupitelstvo města
Zastupitelstvo města Chrastavy tvoří členové v počtu 19.
Základní úkoly ZM:
a) vykonává pravomoce vyplývající z § 84 - 85 zákona o obcích. Tuto působnost nemůže
přenést na jiné orgány, nestanoví-li tak zákon
b) rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti města
Ze své pravomoci dále:
hodnotí pomoc jiných organizací, které město neřídí, při rozvoji územního obvodu města a zabezpečování potřeb obyvatel
projednává zprávy o činnosti RM a výborů mezi jednotlivými zasedáními nebo za ucelená období
rozhoduje o dalších otázkách, které si k rozhodnutí vyhradí.
Čl. 5
Rada města
Rada města Chrastavy má 5 členů - radních. Její postavení, působnost a pravomoci upravuje zákon o obcích, zejména § 99 až 102a.
Ze své pravomoci RM dále:
zabezpečuje pravidelnou informovanost členů ZM o nových právních předpisech, týkajících se činnosti a rozvoje města a obcí, i o dalších závažných skutečnostech, souvisejících s výkonem funkce
organizuje a koordinuje spolupráci a pomoc poskytovanou členům ZM ze strany odborů, organizačních složek města, zařízení spravovaných městem, příp. dalších orgánů a jiných organizací v územním obvodu města
koordinuje a hodnotí činnost komisí
kontroluje a schvaluje záměry odborů MěÚ a organizačních složek města v přípravě podkladů pro rozhodování ZM
koordinuje činnosti odborů MěÚ a organizačních složek města při řešení úkolů, u nichž je jejich spolupráce nutná (např. příprava návrhů rozpočtů, řešení koncepčních otázek rozvoje územního obvodu, zpracování závazných souhrnných stanovisek, vyžadovaných a poskytovaných podle příslušných předpisů, rozpracování usnesení vlády, jakož i směrnic, pokynů a usnesení vyšších orgánů řízení)
RM je výkonným orgánem v oblasti samostatné působnosti.
V oblasti přenesené působnosti rozhoduje RM, pouze stanoví-li tak zákon.
Čl. 6
Starosta
Starosta je představitelem města a zastupuje město navenek. Základní práva a povinnosti starosty města jako člena ZM uvolněného pro výkon funkce jsou upraveny zákonem o obcích, § 103 až 108. Ze své činnosti je odpovědný ZM.
V rámci své pravomoci vykonává i další úkony:
podle potřeby vydává pokyny k operativnímu zabezpečení usnesení orgánů města funkcionářům, vedoucím odborů a oddělení MěÚ, organizačních složek a zařízení města
projednává s RM a činí konečná opatření k obsahu materiálů předkládaných ZM
řídí městskou policii (§ 3 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů)
zřizuje zvláštní orgány obce v případech stanovených zvláštními zákony
zastupuje město při výkonu vlastnických práv, akcionářských práv, popřípadě členských práv
3. Jako statutární zástupce podepisuje jménem města zejména:
smlouvy, kterými se nabývá nebo prodává nemovitý majetek města nebo se jimi sdružují finanční prostředky, či vstupuje do majetkové nebo podnikatelské spoluúčasti
smlouvy o dílo s dodavateli zboží, služeb a prací, pokud není rozhodnuto jinak
operativní opatření, která jsou činěna městem vůči právnickým osobám zřízeným městem po majetkové a odborné stránce
Čl. 7
Místostarosta
Místostarosta zastupuje starostu v době jeho nepřítomnosti a plní úkoly stanovené mu RM nebo ZM. Základní práva a povinnosti místostarosty města jako člena ZM uvolněného pro výkon funkce jsou upraveny zákonem, § 104. Ze své činnosti je odpovědný ZM.
2. V rámci své pravomoci a dle organizační struktury vykonává i další úkony:
řídí organizační složky města
řídí a koordinuje činnost zvláštních orgánů města
odpovídá za výkon práv zřizovatele příspěvkových organizací města
zajišťuje a koordinuje činnost stálých a dočasných pracovních skupin
ČÁST III.
Městský úřad a jeho činnost
Čl. 8
Městský úřad
Městský úřad tvoří starosta, jako člen ZM dlouhodobě uvolněný pro výkon své funkce, místostarosta, jako člen ZM dlouhodobě uvolněný pro výkon své funkce, tajemník MěÚ a další zaměstnanci města zařazení do tohoto úřadu.
Městský úřad Chrastava je ve smyslu zákona č. 314/2002 Sb., pověřeným obecním úřadem, jehož působnost ve státní správě vymezují zvláštní právní předpisy.
Čl. 9
Organizační členění MěÚ
RM zřizuje podle § 102 písm. f) a § 109 odst. 2) zákona tyto odbory v rámci MěÚ:
odbor kancelář starosty
hospodářsko-finanční odbor
odbor pro záležitosti občanů
odbor výstavby a územní správy
odbor rozvoje, dotací a správy majetku
Čl. 10
Okruhy činností odborů a oddělení MěÚ
Pro jednotlivé odbory jsou stanoveny náplně činnosti na úseku státní správy a samosprávy, které jsou upraveny pracovními náplněmi jednotlivých referentských míst. Okruh činností odborů a dalších útvarů MěÚ stanovuje tajemník MěÚ.
Odbory zajišťují zejména tyto činnosti:
Odbor - kancelář starosty (KS):
- sekretariát a informační místo městského úřadu
- informační soustava, správa dat, hardware a software, archivace a evidence, informování veřejnosti, styk se sdělovacími prostředky, internetové stránky města, matriční úřad, jehož pravomoci upravují na úseku přenesené působnosti státní správy zvláštní zákony
- příprava dohod klientů obecně prospěšných prací, jejich evidence, spolupráce s Probační a mediční službou
- evidence obyvatel
- příjem a výdej žádostí o vydání OP
- příjem žádostí o zápis dětí do CD a jejich výdej
- ověřování podpisů a vidimace listin (ověřování shody opisu nebo kopie s listinou)
- povolování veřejných sbírek- příjem ztrát a nálezů- organizace řešení stížností- organizace řešení petic a stížností v souladu se zákonem č. 500/2004 Sb., o
správním řízení, ve znění pozdějších přepisů
organizace žádostí o informace v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
zajištění voleb, referenda, sčítání lidu, domů, bytů apod., řešení otázek na úseku služeb (veřejná doprava, telekomunikace, pošta, televize, bankovní služby, další služby veřejnosti)
příprava materiálu a spolupráce při tvorbě webových stránek
- správa, evidence a údržba budov úřadu
- vnitřní správa městského úřadu a zajištění organizace chodu MěÚ
- podatelna, poštovna, telefonní ústředna
- bezpečnost práce a požární ochrana
- úřední deska a informační tabule
- evidence služebních cest, odchodů a jízd služebními vozidly
- sklad kancelářského materiálu
- aj.
Hospodářsko - finanční odbor (HFO):
- vedení agendy účetnictví účetní jednotky včetně kompletní agendy DPH
- hospodaření s finančními prostředky města dle platných předpisů
- vypracování rozpočtu města a jeho podrobný rozpis, kontrola čerpání podle rozpočtu
zapojování prostředků od státních orgánů, kontrola jejich čerpání a roční vypořádání
zapojování a kontrola čerpání dotačních a dalších finančních prostředků a fondů
zapojení prostředků z fondů EU, kontrola jejich čerpání
finanční řízení organizací zřízených městem (příspěvkové organizace) a převod finančních prostředků jim stanovených rozpočtem města
- příprava a tvorba podkladů pro realizaci hospodářské politiky města
- vypracování rozpočtových výhledů, rozbory čerpání rozpočtu města
- vypracování smluv na dary
vypracování podkladů pro ostatní smlouvy
vypracování podkladů pro úvěry
- všeobecná a mzdová účtárna, pokladna
povolování provozu výherních hracích přístrojů v souladu se zákonem 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků
- správa, výběr a evidence místních poplatků
- vymáhání pohledávek města
evidence a kontrola cenin
evidence a kontrola příjmů ostatních odborů, organizačních složek a orgánů
plánování a provádění veřejnosprávních kontrol
komplexní evidence objednávek
evidence majetku, efektivní hospodaření s majetkem města (investiční majetek, finanční majetek, pohledávky, zásoby, majetkové účasti)
inventarizace majetku města a materiálových zásob
statistické výkazy, daňové výkazy
metodicky řídí veškeré účtování a účetní výkaznictví v rámci celého MěÚ a je v tomto nadřízený všem odborům
efektivní hospodaření s majetkem města (investiční majetek, finanční majetek, zásoby, pohledávky, majetkové účasti)
aj.
Odbor pro záležitosti občanů (OZO):
správní činnosti při poskytování dávek v systému pomoci v hmotné nouzi
- zajišťuje agendu při rozhodování příspěvku na živobytí a doplatku na bydlení:
a) vydávání a přijímání žádostí na předepsaných tiskopisech
b) zjišťování základních údajů o osobě z předepsaných tiskopisů a z informačních systémů jiných orgánů
c) zpracovávání získaných údajů jednotným informačním systémem
d) vydávání písemného oznámení o dávce a její výši, přijímání námitek proti postupu správního orgánu
e) vydávání písemného rozhodnutí v případě, kdy dávka nebyla přiznána, byla odejmuta, snížena, výplata dávky zastavena, jde-li o přeplatek na dávce aj…
zajišťuje agendu při rozhodování o mimořádné okamžité pomoci
poskytuje sociální poradenství vedoucí k řešení hmotné nouze nebo jejímu předcházení
odborné sociální poradenství je poskytováno se zaměřením na potřeby jednotlivých okruhů sociálních skupin
zprostředkovávání kontaktu se společenským prostředím
sociálně terapeutické činnosti
pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
zpracovává statistické údaje
provádí sociální šetření v bytě žadatele
prevence situace hmotné nouze
individuální působení v rodinách klientů, kteří sami obtížně zvládají situace způsobené nedostatkem finančních prostředků, popř. těch, kteří neumějí s finančními prostředky hospodařit
Veřejná služba
vede evidenci osob vykonávajících veřejnou službu na území obce
podává na základě písemné žádosti Úřadu práce informace o tom, zda a jak byla veřejná služba vykonána
připravuje smlouvu o výkonu veřejné služby
připravuje žádost o dotaci ke krytí pojistného sjednaného pro výkon veřejné služby
správní činnosti při poskytování sociálních dávek
příspěvky nevidomým občanům
příspěvky na úhradu za užívání bezbariérového bytu
příspěvky na úhradu za užívání garáže
na úseku bytů
vede evidenci žadatelů o byt, provádí aktualizaci žádostí
vede evidenci nájemních smluv k bytům
přijímá hlášenky volných bytů od správce
připravuje podklady pro jednání bytové a sociální komise
zajišťuje přípravu a sepsání nájemních smluv dle rozhodnutí rady města
přijímá oznámení o přechodu nájmu obecního bytu, prověřuje splnění podmínek pro přechod nájmu bytu, předkládá je bytové a sociální komisi
přijímá žádosti k výměně obecních bytů, prověřuje rozhodné okolnosti a předkládá je bytové a sociální komisi
vede žádosti o poskytnutí smlouvy o přístřeší v typu azylového zařízení a tyto žádosti předkládá bytové a sociální komisi
vede evidenci žádostí o byt v domě s pečovatelskou službou, provádí šetření a předkládá stanoviska bytové a sociální komisi
předkládá bytové a sociální komisi návrhy na poskytnutí bytové náhrady, náhradního ubytování a přístřeší bývalým nájemcům obecních bytů
spolupracuje se správcem obecních bytů
vyřizuje dotazy soudů, státních zastupitelstev a ostatních úřadů týkajících se užívání obecních bytů
ve spolupráci se správcem obecních bytů podává žaloby k soudu
na úseku pečovatelské služby
provádí pro svěřené osoby jednoduché ošetřovatelské úkony pečovatelského charakteru - donášku obědů, nákupů, praní, žehlení a spravování prádla
dle dohody provádí úklid a kontrolu čistoty bytových prostor svěřených osob
dle pokynů lékaře spolupracuje při péči o svěřené osoby
spolupracuje se zástupci nestátních institucí v oblasti péče o staré a zdravotně postižené občany svěřené mu do péče
spolupracuje při organizování a zajišťování kulturního a společenského života obyvatel domu s pečovatelskou službou
vydává organizační a provozní domovní řád domu s pečovatelskou službou
předkládá podklady pro sestavení rozpočtu města ve vztahu k pečovatelské službě, dohlíží na jeho plnění, v případě potřeby předkládá finančnímu odboru návrhy na změnu rozpočtu
sestavuje individuální plán klientů pečovatelské služby
připravuje žádosti o dotace pro sociální služby
na úseku sociálně-právní ochrany dítěte
- poskytuje a zajišťuje sociálně právní poradenství a sociální pomoc problémovým jedincům nebo skupinám
provádí individuálně nebo skupinově zaměřenou situační, krátkodobou nebo dlouhodobě orientovanou sociální práci ve vztahu k různým druhům sociálně patologických jevů a projevů
spolupracuje se školami, pověřenými osobami, zájmovými sdruženími a dalšími subjekty
zajišťuje neodkladnou péči dětem, které se ocitly bez péče přiměřené jejich věku
na úseku přestupků
- zajišťuje přestupkovou agendu na úseku veřejného pořádku, občanského soužití a ve věcech majetkových, projednává a rozhoduje i další přestupky podle zákona o přestupcích, pokud nejsou výslovně svěřeny jiným organizačním útvarům
zpracovává statistické údaje o přestupcích podle zvláštních právních předpisů,
pořizuje zprávy o pověsti - výpisy z přestupkového rejstříku na vyžádání oprávněných orgánůvykonává přenesenou působnost na úseku projednávání přestupků pro orgány obcí v územním obvodu na základě uzavřených veřejnoprávních smluv s obcemi, včetně uzavírání veřejnoprávních smluv na úseku projednávání přestupků
ostatní činnosti
- rozhoduje o návrhu na předběžný zákaz zřejmého zásahu do pokojného stavu a o uložení povinnosti obnovit předešlý stav (§ 5 občanského zákoníku) dle věcné příslušnosti
- pomáhá při aktualizaci webových stránek města
Odbor výstavby a územní správy (OVÚS):
stavební úřad, jehož pravomoci upravují na úseku přenesené působnosti státní správy zvláštní zákony (zejména zák. č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu)
silniční správní úřad ve věcech místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací na území města Chrastava v rozsahu dle ust. § 40 odst. 5 zák. č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
speciální stavební úřad a vodoprávní úřad vykonávající státní správu podle vodního zákona zák. č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů
územní správa na úseku státní správy a samosprávy, jejíž pravomoce jsou upraveny zvláštními zákony (zejména rozsah dle zák. č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zák. č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, zák. č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů, zák. č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů aj.)
spolupráce s orgány a organizacemi na úseku památkové péče
výkon činností pořizovatele územně plánovací dokumentace v souladu s příslušnými předpisy
přidělování čísel popisných a evidenčních
ukládání pokut ve věcech samostatné působnosti obce dle § 58 zák. č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů
rozhoduje o návrhu na předběžný zákaz zřejmého zásahu do pokojného stavu a o uložení povinnosti obnovit předešlý stav (§ 5 občanského zákoníku) dle věcné příslušnosti
aj.
e) Odbor rozvoje, dotací a správy majetku (ORM):
- zpracování a koordinace koncepčních záměrů a programů rozvoje města, strategie města a rozvojových plánů
evidence a vyhodnocení dotačních titulů, grantů, strukturálních a ostatních fondů
příprava, zpracování a koordinace projektů a žádostí o dotace, granty a příspěvky
příprava rozvojových ploch a koordinace činností na těchto plochách
příprava a vypracování návrhu na pořízení územně plánovací dokumentace
příprava a zpracování energetické koncepce města
zastupování města při tvorbě plánů regionálního rozvoje kraje, okresu a Mikroregionu Hrádecko – Chrastavsko
zastupování města při územních a stavebních řízeních
zpracování vyjádření města k záměrům cizích (třetích osob) právnických i fyzických osob a dohled nad jejich záměry
zajištění výběrových řízení a obchodních soutěží dle právních a vnitřních předpisů, příprava, realizace a zajištění investiční činnosti města
příprava a zpracování podkladů pro převod investic do majetku města, zabezpečení péče o památkově chráněné objekty
majetkoprávní záležitosti (pronájmy, prodeje, výpůjčky,...) za podmínek obecně závazných a vnitřních předpisů
kontrola hospodaření s majetkem města dle uzavřených smluvních vztahů
evidence a správa nemovitého majetku
evidence, správa a pasportizace technických a dalších zařízení v majetku města
správa městského mobiliáře a informačního systému a zařízení
zajištění údržby, oprava služeb prostřednictvím právnických a fyzických osob, spolupráce s dodavatelem technických služeb a činností
spolupráce a kontrola činnosti smluvních správců
správa a zajištění hospodaření s odpady
dohled a spolupráce nad nepřímým zajištěním služeb pověřenými organizacemi
řízení a organizace zaměstnanců provádějících správu lesů, hřbitova a skládky řízení pracovníků na veřejně prospěšné práce
organizace občanů při alternativním výkonu trestu
organizování a evidování občanů v hmotné nouzi vykonávajících veřejnou službu
aj.
ČÁST IV.
Organizační složky a městská policie
Čl. 11
Organizační složky města
Organizačními složkami města jsou:
Společenský klub
Hasičská zásahová jednotka
Čl. 12
Okruhy činností organizačních složek města
Společenský klub (SK):
a) v oblasti kultury, mimoškolního vzdělávání a sportu zajišťuje:
koncepce, příprava a organizace kulturních akcí
provoz hudební školy
pořádání a organizaci Chrastavských slavností
spolupráci a vytváření podmínek pro rozvoj kulturních aktivit města, soukromých podnikatelů, spolků a dalších organizací
koordinaci veřejných sportovních aktivit ve městě
provoz městského kina
v oblasti turistiky a cestovního ruchu zajišťuje:
vytváření koncepce rozvoje cestovního ruchu a koordinaci při naplňování této koncepce
spolupráci s poskytovateli služeb
spolupráci se spolky a dalšími organizacemi při jejím rozvoji
provoz turistického informačního centra
spolupráce se Sborem dobrovolných hasičů při organizaci provozu Muzea hasičské techniky)
realizace aktivit města při zajišťování a rozvíjení kontaktů s partnerskými obcemi nebo subjekty v ČR, SRN a Polsku, popř. jiných zemích
Hasičská zásahová jednotka (HZJ):
základním účelem a předmětem činnosti je zabezpečení požární ochrany v souladu s ustanoveními zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů
další úkoly plní při řešení krizových situací dle pokynů zvláštních orgánů, např. povodňové komise
členové HZJ nejsou zaměstnanci města. Jedná se o dobrovolnou činnost na základě zákona.
Čl. 13
Městská policie
Je zřízena zákonem č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů.
Ve své činnosti se řídí zejména zákonem o obecní policii, vyhláškou města o zřízení městské policie a dalšími právními předpisy vztahujícími se k její činnosti.
ČÁST V.
Orgány ZM a RM
Čl. 14
Výbory zastupitelstva města
ZM zřizuje podle § 84, odst. 2, písm. m) a § 117 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), tyto výbory:
finanční výbor
kontrolní výbor
osadní výbor v Andělské Hoře
osadní výbor ve Vítkově
Činnost výborů upravuje zákon č. 128/2000 Sb., o obcích a statut výborů.
Ze své činnosti jsou výbory odpovědné ZM.
Čl. 15
Komise rady města
RM zřizuje podle § 102, odst. 2, písm h) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) s přihlédnutím k místním podmínkám a potřebám tyto komise:
komisi bytovou a sociální
komisi fondu rozvoje bydlení
Činnost komisí upravuje statut komisí.
Ze své činnosti jsou komise odpovědné RM.
ČÁST VI.
Zvláštní orgány
Čl. 16
Povodňová komise
Činnost komise upravují právní předpisy a povodňový plán města.
Předsedou komise je starosta města, ostatní členy komise jmenuje a odvolává RM.
ČÁST VII.
Zaměstnanci města
Čl. 17
Vedoucí zaměstnanci
Za vedoucí zaměstnance se považují:
starosta
místostarosta
tajemník MěÚ
vedoucí odborů
vedoucí společenského klubu
velitel městské policie
Vedoucí zaměstnanci jsou odpovědni za správné a včasné rozpracování a provádění příslušných zákonů, vyhlášek, nařízení a usnesení vlády ČR, a dalších orgánů, pokud z nich vyplývají úkoly pro město, usnesení ze zasedání ZM a RM, i za dodržování zákonů a ostatních právních předpisů.
Práva, povinnosti a postavení starosty a místostarosty upravují čl. 6 a 7.
Tajemník MěÚ
je odpovědný za plnění úkolů městského úřadu v samostatné působnosti i přenesené působnosti starostovi
je nadřízený všem zaměstnancům MěÚ
zabezpečuje plnění usnesení ZM a RM a plní podle pokynů starosty úkoly vyplývající z usnesení zastupitelstva města a usnesení rady města
zajišťuje úkoly v přenesené působnosti města vyplývající ze zvláštních zákonů
plní úkoly zaměstnavatele podle zvláštních předpisů, uzavírá a ukončuje pracovní poměr se zaměstnanci města zařazenými v městském úřadu a organizačních složkách města
řídí a kontroluje činnost zaměstnanců města zařazených do městského úřadu
stanoví podle zvláštních předpisů platy zaměstnancům města zařazeným v městském úřadu a organizačních složkách města
vydává spisový řád, skartační plán a pracovní řád městského úřadu
zúčastňuje se zasedání zastupitelstva města a zasedání rady města s hlasem poradním
svolává pracovní porady vedoucích zaměstnanců města, koordinuje a kontroluje činnost jednotlivých odborů MěÚ
zajišťuje činnosti v oblasti samosprávy a státní správy prostřednictvím odborů, MěÚ a zaměstnanců města nebo dalších osob a subjektů
spolu se starostou města odpovídá za přípravu rozpočtu města a dodržování schváleného rozpočtu města
- je zodpovědný za tvorbu personální koncepce města, řízení a rozvoj lidských zdrojů
Vedoucí odborů MěÚ, organizačních složek města a velitel MP
řídí v rozsahu své působnosti práci svěřeného úseku tak, aby zajistili realizaci usnesení ZM a RM
odpovídají za kvalitu zpracovaných materiálů a veškerých činností odboru
řídí, kontrolují a hodnotí práci zaměstnanců odboru při plnění úkolů plynoucích z pracovních náplní
rozhodují ve správním řízení na jim svěřeném úseku přenesené působnosti státní správy, v souladu se zvláštními zákony upravujícími konkrétně jim svěřený úsek a v souladu se zákonem č. 500/2004 Sb., o správním řízení (správní řád), pokud zvláštní zákon nestanoví jinak
v mezích svých pravomocí rozhodují na svěřeném úseku samosprávy
koordinují práci vlastního odboru s ostatními útvary
každému zaměstnanci svého úseku stanoví pracovní náplň; platí, že výkon činností z celkového rozsahu odboru, resp. útvaru, nepřenesený na některého zaměstnance, provádí vedoucí osobně
zabezpečují, aby v útvarech byla vedena úplná a přehledná dokumentace potřebných právních a jiných předpisů, směrnic a usnesení, vydaných rozhodnutí a vyřízených mimoprávních záležitostí občanů, řádná spisová a archivní služba
uplatňují moderní metody řídící práce, pečují o zvyšování odborné úrovně zaměstnanců, vytvářejí jim vhodné podmínky k práci, dbají o bezpečnost a ochranu zdraví při práci
určí svého zástupce v době nepřítomnosti, kterého seznámí s přejímající odpovědností, pravomocemi a povinnostmi
zabezpečují prokazatelné seznámení nových zaměstnanců s organizačním řádem včetně etického kodexu, příloh a dalších vnitřních předpisů MěÚ
zúčastňují se jednání zastupitelstva města, v případě nemožnosti zúčastnit se určí svého zástupce
Čl. 18
Zaměstnanci
Každý zaměstnanec je povinen zejména:
vykonávat všechny práce vyplývající z jeho pracovní náplně a spolupracovat s ostatními zaměstnanci při plnění úkolů odboru, resp. útvaru, nebo celého úřadu
zvyšovat si odbornou způsobilost pro výkon své funkce
dbát při své činnosti na důsledné dodržování zákonnosti
při výkonu funkce se řídit interními předpisy (organizační, pracovní, spisový řád a skartační řád, etický kodex zaměstnance města, statuty výborů a komisí apod.), pokud se vztahují na práci daného zaměstnance.
Čl. 19
Zastupování zaměstnanců
Zastupování starosty je dáno zákonem, s plnou pravomocí v době jeho nepřítomnosti vykonává veškeré funkce místostarosta (viz čl. 6 a 7). Jako zástupce pro zajištění řádného chodu města a MěÚ je určen tajemník MěÚ.
Tajemníka MěÚ v době jeho nepřítomnosti zastupuje vedoucí odboru Kancelář starosty, pokud tajemník nestanoví jiného zástupce.
Vedoucího odboru, oddělení nebo organizační složky města zastupuje v době jeho nepřítomnosti jím určený zaměstnanec.
Vedoucí odborů a organizační složky města operativně vymezí vzájemné zastupování jednotlivých zaměstnanců tak, aby byl vždy zajištěn plynulý chod útvarů a plnění základních úkolů v nepřítomnosti kteréhokoli zaměstnance útvaru.
Při plánovaném předávání funkce jsou zastupovaný a zástupce povinni vzájemně se informovat o přesném stavu plnění úkolů, zejména upozornit na důležité okolnosti, závažné povinnosti a stupeň úkolů. Informace o zajištění závažných úkolů si předávají písemně.
Zastupovaný zaměstnanec si může písemně vyhradit rozhodování o zvlášť důležitých otázkách, rovněž tak zástupce může o takových záležitostech odsunout rozhodnutí do návratu zastupovaného, pokud to povaha věci dovolí. Nelze-li rozhodnutí odložit, může o řešení požádat tajemníka.
Čl. 20
Předávání a přejímání funkcí
Při předávání funkce se provede zápis o stavu plnění úkolů na příslušném pracovním úseku, pracovních podkladech, spisech, korespondenci, příp. finančních prostředků a ostatních majetkových hodnot. Zápis s datem předání podepisuje přejímající, předávající a bezprostředně nadřízený zaměstnanec.
Při předávání funkce s odpovědností za svěřené hodnoty (dohoda o hmotné odpovědnosti) se provede jejich mimořádná inventarizace.
ČÁST VIII.
Formy řízení a rozhodovací pravomoce města
Čl. 21
Organizace, řízení a formy práce orgánů města
V organizaci a řízení práce města se všichni zaměstnanci řídí principy, které přijímají pro svoji činnost, tj.:
ve spolupráci odborů a útvarů si v rámci svých povinností a možností vycházejí bezvýhradně vstříc, zejména v otázkách, které spadají do působnosti i více než dvou útvarů.
při koordinaci stanovisek se podřizují rozhodnutí RM, které sleduje přípravu stanovisek vyžadovaných vyššími územními orgány, resp. poskytovaných orgány města podle příslušných předpisů
při řešení sporů ze zabezpečování pracovních úkolů mezi jednotlivými zaměstnanci a mezi odbory postupuje vždy vedoucí odboru a tajemník především formou dohody. Pokud se nedospěje k dohodě, rozhoduje tajemník a teprve nesouhlas (odvolání - stížnost) řeší RM.
Čl. 22
Porady a kontrolní činnost
K zabezpečení úkolů a pro nezbytnou informovanost vedoucích i ostatních zaměstnanců MěÚ svolávají starosta, místostarosta, tajemník nebo vedoucí odborů a útvarů pravidelné pracovní porady. V zájmu využití pracovní doby musí být rozsah porad a jejich časový průběh omezen na nezbytnou míru.
Kontrolní činnost je prováděna dle kontrolního řádu.
Čl. 23
Pracovněprávní odpovědnost
Se řídí zvláštními předpisy, zejména zákonem č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem, ve znění pozdějších předpisů .
Za dodržování jejich ustanovení odpovídají zejména vedoucí pracovníci MěÚ. Pracovněprávní odpovědnost za škodu je řešena interním předpisem.
Čl. 24
Práce s utajovanými skutečnostmi
Se řídí zvláštními předpisy. Za dodržování jejich ustanovení odpovídají zejména vedoucí pracovníci.
Čl. 25
Rozhodovací a další pravomoce
1. O uzavírání nájemních smluv a smluv o poskytnutí přístřeší rozhoduje RM.
2. O uzavírání smluv o pronájmech hrobových míst rozhoduje ORM, smlouvy podepisuje vedoucí ORM, případně jím písemně zmocněný pracovník.
3. O uzavírání smluv o využití pozemku rozhoduje ORM, smlouvy podepisuje vedoucí ORM, případně jím písemně zmocněný pracovník.
4. O poskytování pečovatelské služby a úhrady za ni rozhoduje OZO.
5. O uzavření smluv o pečovatelské službě rozhoduje OZO, smlouvy o těchto věcech podepisuje vedoucí OZO, případně jím písemně zmocněný pracovník.
6. O uzavírání nájemních smluv v domě s pečovatelskou službou rozhoduje RM po doporučení obce s rozšířenou působností (zák.č. 102/1992 Sb., § 10).
7. O pronájmech a výpůjčkách pozemků z majetku města rozhoduje RM.
8. O pronájmech a výpůjčkách nebytových prostor z majetku města a o věcech movitých rozhoduje RM.
9. O uložení pokut dle § 58 zák. č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, rozhoduje vedoucí OVÚS.
10. V případech zvláštního zřetele (tj. živelná pohroma, domácí násilí, atd.) rozhoduje o uzavření smlouvy o poskytnutí přístřeší a smlouvy o těchto věcech podepisuje starosta města.
11. O uzavírání smluv o kulturních a společenských akcích, pořizování knih, propagačních a jiných materiálů týkajících se propagace a cestovního ruchu, smluv zajišťujících provoz kina (filmy a související smlouvy) v rámci schváleného rozpočtu na kalendářní rok rozhoduje Společenský klub, smlouvy o těchto věcech podepisuje vedoucí Společenského klubu.
12. Smlouvy na zajištění těžby a prodeje dříví a provedení prací a služeb v městských lesích v rámci ročního plánu činnosti schváleného radou města podepisuje vedoucí ORM.
Čl. 26
Úřední osoby a pravomoci ve správním řízení
1. Úřední osobou je každý zaměstnanec Města Chrastava, který má postavení úředníka dle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků.
2. Každá úřední osoba - referent, která je k výkonu správních činností zařazena do odboru, který rozhoduje dle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, je oprávněna provádět v řízení všechny příslušné úkony až do vyhotovení samotného rozhodnutí.
3. Rozhodnutí ve správním řízení ve věci, její části, mezitímní rozhodnutí, jakož i rozhodnutí, kterým se řízení zastavuje, je oprávněna podepisovat pouze taková úřední osoba, která má postavení vedoucího odboru jako vedoucího úředníka dle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků. Podepisování rozhodnutí se řídí podpisovým řádem. V odůvodněných případech může být rozhodnutím tajemníka MěÚ Chrastava jako vedoucího úřadu tato pravomoc delegována na jednotlivé úřední osoby.
4. Pro jednotlivá správní řízení je oprávněná úřední osoba - referent, určena jí nadřízeným
vedoucím.
5. Postavení představených mají ve smyslu zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, na MěÚ vedoucí odborů ve vztahu k jednotlivým úředním osobám v jimi řízených odborech; ve vztahu k vedoucím odborů je představeným tajemník MěÚ.
ČÁST IX.
Závěrečná ustanovení
Čl. 27
Organizační řád, jeho změny a doplňky
Jako základní organizační norma je součástí komplexní soustavy vnitřních organizačních norem města. V podrobnostech je třeba využívat ostatních řídících norem, které na něj navazují a doplňují jej.
Jsou to:
jednací řády ZM, RM, pracovní řád, spisový řád, skartační řád, pravidla pro souhrnné stanovisko, vnitřní předpis pro odměňování, soustava náplní činností jednotlivých odborů a oddělení a pracovních náplní jejich zaměstnanců, aj.
Organizační řád, jakož i jeho změny a doplňky, schvaluje RM dle § 102 odst. 2 písm. o) zákona na návrh starosty, místostarosty nebo tajemníka MěÚ. Současně stanoví den, kterým nabývá účinnosti.
Čl. 28
Účinnost
Organizační řád je závazný pro všechny zaměstnance města.
Tímto se zrušuje organizační řád ze dne 26. 3. 2007, včetně všech změn a doplňků.
Tento Organizační řád byl schválen Radou města Chrastava dne 29. 6. 2009 a nabývá účinnosti dnem 1. 8. 2009.
Ing. Michael C a n o v - starosta
Miloslav P i l a ř - místostarosta
Příloha č. 2
k organizačnímu řádu Města Chrastava
POČET ZAMĚSTNANCŮ MĚSTA CHRASTAVY
Rada města Chrastava dle § 102, odst. 2, písm. j) zákona č. 128/200 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, stanovila celkový počet zaměstnanců města s účinností ke dni 1. 6. 2010 takto:
1. Zaměstnanci v pracovním poměru zařazení do MěÚ, organizačních složek města a orgánů města:
a) Městský úřad
Tajemník MěÚ plný pracovní úvazek (p. p. ú)
Odbor kancelář starosty
vedoucí odboru p. p. ú.
referenti
uklizečka p. p. ú.
Hospodářsko - finanční odbor
vedoucí odboru p. p. ú.
referenti
Odbor výstavby a územní správy
vedoucí odboru p. p. ú.
Odbor pro záležitosti občanů
vedoucí odboru p. p. ú.
Odbor rozvoje, dotací a správy majetku
vedoucí odboru p. p. ú.
referenti
___________________________________________________________________________
Městský úřad celkem 33 zaměstnanců
b) Organizační složky
Společenský klub
vedoucí "S-klubu" p. p. ú.
referenti
___________________________________________________________________________
Organizační složky celkem 6 zaměstnanců
c) Orgány města
Městská policie
velitel městské policie p. p. ú.
strážníci
___________________________________________________________________________
Orgány města celkem 5 zaměstnanců
Město Chrastava Celkem 44 zaměstnanci
Z toho: na plný úvazek 42 zaměstnanců
na částečný úvazek 2 zaměstnanci
d) Celkový počet zaměstnanců v pracovním poměru je možno zvýšit pouze v případě, že zaměstnanec čerpá mateřskou nebo rodičovskou dovolenou nebo je v dlouhodobé pracovní neschopnosti přesahující 4 týdny, a to uzavřením pracovní smlouvy na dobu určitou po dobu čerpání těchto dovolených nebo nemocenských dávek.
e) Organizační struktura se řídí organizačním řádem.
2. Zaměstnanci v pracovním poměru na veřejně prospěšné práce:
a) Na základě dohody s Úřadem práce je možno uzavírat pracovní smlouvy na dobu určitou max. 1 rok.
b) Počet zaměstnanců na veřejně prospěšné práce se řídí dohodou uzavřenou s Úřadem práce.
3. Zaměstnanci na dohody:
a) K zajištění dalších úkolů je možné uzavírat s fyzickými osobami dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr (dohody o provedení práce, dohody o pracovní činnosti).
b) Počet dohod není omezen, ale je limitován výdaji dle schváleného rozpočtu města.
4. Pracovněprávní spory se zaměstnanci
V případě podání soudní žaloby bývalého zaměstnance města na neplatnost výpovědi z pracovního poměru, lze navýšit počet zaměstnanců o 1 zaměstnance na dobu nezbytně nutnou k dořešení pracovněprávního sporu, nejdéle však do doby platného ukončení pracovního poměru, případně mimosoudního dořešení sporu.
V Chrastavě dne 23. dubna 2010
Za Radu města Chrastava
Ing. Michael Canov, starosta
k organizačnímu řádu Města Chrastava
Seznam organizací a zařízení spravovaných nebo řízených Městem Chrastava
Město Chrastava ke dni 29.června 2009:
Je zřizovatelem organizačních složek města a příspěvkových organizací:
a) organizační složky
Společenský klub Chrastava
Městská knihovna Chrastava a pobočka MLK Vítkov
Městské muzeum
Městské informační centrum
Führichův dům
Kino
- Hasičská zásahová jednotka
b) příspěvkové organizace
- Základní škola Chrastava, náměstí 1. máje 228, okres Liberec - příspěvková organizace
- Základní škola a Mateřská škola, Chrastava, Vítkov 69 - příspěvková organizace
- Mateřská škola, Chrastava, Revoluční 488 - příspěvková organizace
- Školní jídelna Chrastava, Turpišova 343 - příspěvková organizace
řídí a spravuje zařízení města:
a) na základě mandátní smlouvy s městským bytovým družstvem
- Dům s pečovatelskou službou, Bílokostelecká 66, Turpišova 339, 340, 341
- Muzeum hasičské techniky, Bílokostelecká 1
- Azylový dům
b) prostřednictvím odboru rozvoje, majetku a dotací
- Městské koupaliště, Sportovní ul.
- Městský hřbitov, Hřbitovní ul.
3) je členem (společníkem, účastníkem):
a) Svazu měst a obcí ČR
b) Sdružení EUROREGION NISA
c) Mikroregion Hrádecko - Chrastavsko
d) Městského bytového družstva Chrastava
e) TJ Spartak Chrastava
4) je akcionářem:
a) ČSAD Liberec
b) Severočeské vodárenské společnosti, a. s. Teplice
c) SČE a.s. Děčín
d) Technických a stavebních služeb, a. s., Chrastava
Příloha č. 4
k organizačnímu řádu Města Chrastava
E T I C K Ý K O D E X
zaměstnanců Městského úřadu v Chrastavě
I.
Etický kodex je souhrn základních etických norem jednání a chování, jejichž plnění je předpokladem práce na městském úřadě. Vyjmenované zásady jsou pro všechny zaměstnance úřadu závazné.
II.
Základní zásady
Zaměstnanec úřadu bude vykonávat své povinnosti a pravomoci, které mu jeho funkce ukládá, čestně a svědomitě.
Bude jednat s občany odpovědně a korektně, stejně tak i se svými spoluzaměstnanci. S úctou a zdvořile bude jednat s občany bez ohledu na rasu, politické či náboženské vyznání, věk, národnost či jiná kritéria.
Bude pomáhat vytvářet atmosféru vzájemné důvěry mezi občanem a úřadem a bude vystupovat profesionálně.
III.
Právní požadavky
Zaměstnanec úřadu ručí za to, že jednání, která povede jménem MěÚ, budou v souladu s platnými zákony a právními předpisy.
Zaměstnanec úřadu nepovede žádná jednání, k nimž nebyl zmocněn svým vedoucím nebo náplní práce, popř. pověřen radou města.
IV.
Konflikt zájmů
Zaměstnanec úřadu nezneužije informací zjištěných na úřadě ve svůj prospěch nebo prospěch svých příbuzných a známých, případně ve prospěch jiného.
Zaměstnanec neprodleně uvědomí tajemníka nebo starostu o všech i potencionálních konfliktech zájmů, včetně těch, do nichž se dostal bez vlastního přičinění.
Zaměstnanec nebude dosahovat svého osobního prospěchu finančního ani jiných výhod na úkor úřadu nebo jiných občanů.
Ve své pracovní době se bude věnovat výlučně záležitostem úřadu. Zaměstnanec nebude podávat občanům neověřené informace nebo informace, které mu nepřísluší z titulu jeho funkce či náplně práce.
V.
Slušné a nestranné jednání
Zaměstnanec úřadu nesmí být ve svém jednání ovlivněn osobními pocity, přátelstvím či sympatiemi. Rozhodování musí přísně vycházet z litery zákona či z povinnosti úředníka.
Všechna jednání musí být vedena slušně, bez emocí a nestranně.
Při jednání v úřadě i mimo něj bude hájit zájmy města Chrastava a bude přispívat k pozitivnímu pohledu na město, ZM, RM, starostu a městský úřad.
Zaměstnanec úřadu dbá na svůj zevnějšek. Ve stanovené úřední dny a na předem sjednané schůzky přizpůsobí svůj zevnějšek tak, aby reprezentoval městský úřad a aby jeho standard oblečení odpovídal jednání úředníka a tím i přispěl k reprezentaci celého městského úřadu.
VI.
Dodržování kodexu
Poté, co se zaměstnanec seznámí s etickým kodexem a svým podpisem stvrdí, že s ním byl seznámen a že akceptuje zásady uvedené v něm, je povinen ho dodržovat.
Změny: |
1. změna (2010) První změna OR |
2. změna (2010) Druhá změna OR |
3. změna (2011) Třetí změna OR |
4. změna (2014) Čtvrtá změna OR |
5. změna (2014) Pátá změna OR |
6. změna (2015) Šestá změna OR |
7. změna (2016) Sedmá změna OR |