Obecně
závazná vyhláška č. 8/2008
k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku na veřejných
prostranstvích1)
Zastupitelstvo města Chrastavy se na svém zasedání dne 15. 12. 2008 usnesením č. 2008/08/XIX usneslo vydat na základě ustanovení § 10 písmeno a) a § 84 odst. 2, písmeno h) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s nálezy pléna Ústavního soudu Sp.Zn. Pl. ÚS č. 44/06 ze dne 3. dubna 20072) a Sp. Zn. Pl. ÚS č. 35/06 ze dne 22. dubna 20083), tuto obecně závaznou vyhlášku:
Čl.
I
Výčet činností upravených touto vyhláškou, které by mohly narušit veřejný
pořádek v obci
nebo být v rozporu s dobrými mravy, ochranou bezpečnosti, zdraví a majetku
Činností, která by mohla narušit veřejný pořádek v obci je:
1. Rušení nočního klidu
2 . Používání hlučných strojů a zařízení v nevhodnou denní dobu
Čl. II
Noční klid v obci
Noční klid je stanoven na dobu od 22:00 hodin do 06:00 hodin. V tomto čase je povinností každého zachovat klid a omezit hlučné projevy.
Každý je povinen zdržet se o nedělích a státem uznaných dnech pracovního klidu v době do 8:00 hodiny a po 20:00 hodině veškerých prací spojených s užíváním zařízení a přístrojů způsobující hluk, např. sekačka na trávu, cirkulárek, motorových pil, motorových kos, křovinořezů a pod.
Omezení uvedené v odst.1 neplatí ve dnech 24. a 31. prosince a 1. ledna a dále v den konání veřejných slavností organizovaných městem Chrastava nebo pořádaných se souhlasem města Chrastava
Čl.
III
Vymezení veřejných prostranství a času pro konání určených činností
Činnost uvedenou v čl. I odst.1 je možno vykonávat v době od 22:00 do 6:00 hodin pouze na částech veřejných prostranství, jejichž výčet a grafické znázornění jsou uvedeny v příloze č. 1 této obecně závazné vyhlášky.
Čl.
IV
Závěrečná ustanovení
Pokud by se následky činnosti uvedené v čl. III odst. 1 projevily na místech, kde je zakázána, případně pokud by následky činnosti odehrávající se na jiných místech než veřejných prostranstvích narušovaly veřejný pořádek v obci dle čl. I odst. 1., lze tuto činnost řešit dle odst. 2.
Porušení této vyhlášky lze u fyzických osob postihovat jako přestupek4), u právnických osob a fyzických osob, které jsou podnikateli, jako správní delikt5).
Zrušuje se obecně závazná vyhláška města Chrastavy k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku na veřejných prostranstvích č. 2/2007 ze dne 18. června 2007.
Čl.
V
Účinnost
Tato obecně závazná vyhláška města Chrastavy nabývá účinnosti 15. dnem po dni jejího vyhlášení.
……………………… …………………
Ing. Michael C a n o v Miloslav P i l a ř
starosta místostarosta
1)
§ 34 zákon č.128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších
předpisů,
2) odstavce 47. a 48. nálezu
pléna Ústavního soudu č.44/06 ze dne 3 . dubna 2007:
47. Prvý odstavec předmětného ustanovení vymezuje dobu nočního
klidu. Ani v případě časového určení (mezi 22:00 a 6:00 hodinou) ani co
do míry omezení (zachovávat klid a omezit hlučné projevy) obec nepřekročila
meze stanovené § 10 písm. a) a písm. b) zákona o obcích. Pojem nočního
klidu není v žádném právním předpise vymezen. Je proto potřeba považovat
za užitečné, učiní-li tak obec v rámci úpravy místních záležitostí
veřejného pořádku vyhláškou. Konkretizace pojmu nočního klidu také za
situace, kdy je „porušení nočního klidu“ bez bližšího upřesnění přestupkem
proti veřejnému pořádku [§ 47 odst. 1 písm. b) zákona o přestupcích],
žádoucím způsobem přispěje k právní jistotě.
48. Stejně tak omezení
(odst. 2 čl. 9) v podobě
povinnosti zdržet se v tam uvedených denních dobách o nedělích a dnech
pracovního klidu všech prací se zařízeními způsobujícími hluk hodnotil
Ústavní soud jako přípustné. Vycházel především z toho, že příslušné
činnosti nejsou v obci zcela zakázány, ale pouze přiměřeně omezeny. Potřebné
hlučné práce tedy lze vykonávat, ovšem pouze v čase, kdy budou zásahy do
oprávněných zájmů ostatních obyvatel obce minimální. Takovou formulaci
je třeba považovat za ústavně souladnou.
3)
odstavec27. nálezu pléna Ústavního soudu Sp .Zn .Pl.ÚS č.35/06 ze dne 22.
dubna 2008:
27. Ústavní soud v této souvislosti poznamenává, že pravomoc obce
stanovovat povinnosti k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku
se neomezuje jen na veřejná prostranství, jak by snad mohlo vyplývat z
ustanovení věty za středníkem v § 10 písm. a) zákona o obcích. Jak bylo
uvedeno výše, jde jen o demonstrativní výčet. Obec tedy svou regulaci může
uplatnit i na činnosti odehrávající se na jiných místech než veřejných
prostranstvích, pokud se jejich následky projevují na veřejných prostranstvích,
nebo pokud jsou způsobilé veřejný pořádek v obci narušit.
4)
zákon č. 200/1990 Sb.,o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů (§46
odst. 2)
5)zákon
č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů
(§ 58 a násl.)