Odpady: nová filozofie likvidace odpadů v praxi

Dne 15. 5. 2001 byl PČR schválen nový zákon o odpadech (č. 185/2001 Sb.), s účinností od 1. 1. 2002, který zásadním způsobem mění filozofii nakládání s odpady u fyzických osob.

Na tento zákon reagovalo i naše zastupitelstvo a schválilo vyhlášky o odpadu (č. 1/2001) a o místním poplatku za odpady (č. 2/2001).Text vyhlášek vyšel také jako příloha Chrastavských listů. V tomto článku se chci pokusit vysvětlit co nejsrozumitelněji rozdíl ve filozofii původního a nového zákona (bez pokusů hodnotit jejich klady a zápory) a především informovat o důsledcích pro občany.


Filozofie dosavadního zákona: Úhrada za množství odpadu, neboli tzv. "Platba za popelnici" (čím více odpadu, tím více popelnic a tudíž i vyšší cena). Ten, kdo neprodukuje odpad žádný, či to o sobě prohlásí (dle zjištění MP z roku 1999 to byly v Chrastavě celkem 4 domácnosti), či ten kdo ho likviduje jinak, či to o sobě prohlásí (dle zjištění MP z roku 1999 to bylo v Chrastavě celkem 64 domácností), např. ve své firmě, produkuje pouze kompost na svou zahrádku apod., neplatí nic.

Filosofie nového zákona: Poplatek za každou fyzickou osobu, neboli tzv. "Platba na hlavu" (každý platí stejně bez ohledu na množství vyprodukovaného odpadu).


Ze změny filozofie zákona vyplynuly i následující systémové změny (zde uvedeny tak, jak se projevují konkrétně pro naše město).

Dosud: S odpadem nakládá město (prostřednictvím firmy .A.S.A.), které zároveň stanovilo vyhláškou o odpadech č. 5/98 úhradu za komunální odpad, který vybírá a vykonává jeho správu (prostřednictvím .A.S.A.).

Nově: S odpadem sice dál bude nakládat město (prostřednictvím .A.S.A.), ale dle nové vyhlášky o odpadech žádná úhrada za komunální odpad nebude existovat (původní smlouvy sice zůstávají v platnosti, ale i kdyby je město pozapomnělo vypovědět, nelze z důvodu chybějícího předmětu plnění stanovit cenu pro rok 2002 dle článku III přílohy 2 smluv).

Město však od 1. ledna stanovuje nový místní poplatek za odpady (přesněji za provoz systému) a ten bude platit MěÚ HFO každá fyzická osoba s trvalým bydlištěm v Chrastavě. Kromě toho se ze zákona za takovéto osoby navíc považují i chalupáři (bez ohledu na počet osob, které k ní mají vlastnické právo, platí rovnice 1 chalupa = 1 fyzická osoba). Za domácnost bude poplatek odvádět vlastník nebo správce pouze v případě dohody, jinak ho bude muset odvádět přímo zástupce domácnosti (v případě nedohody, např. v bytových družstvech, začne každá domácnost hradit poplatek sama).

Neboli: Již se nebude platit za odpad jako takový (vyhláška o odpadech), ale za existenci systému nakládání s odpadem (vyhláška o místním poplatku).

Upozorňuji však, že se celá vyhláška o místním poplatku vztahuje pouze na fyzické osoby. Podnikatelé (přesněji právnické osoby nebo fyzické osoby oprávněné k podnikání) platí smluvně za odpad přímo (smlouvu lze uzavřít i s městem) a tak, pokud budete u podnikatele např. v hotelu či na ubytovně, ale třeba i např. v restauraci, může on promítnout své náklady na odpady do ceny za ubytování či prodávané zboží.


Příklady:

a) občan A s trvalým bydlištěm v Chrastavě, který dosud platil za vývoz popelnice 1x týdně, za vývoz popelnice již nic platit nebude, ale bude platit městu místní poplatek,

b) občan B s trvalým bydlištěm v Chrastavě, který neměl dosud žádnou popelnici, protože neprodukoval odpad či ho jinak likvidoval (dle svého tvrzení), bude platit městu místní poplatek (navíc v případě, že začne produkovat odpad, má město za povinnost prostřednictvím .A.S.A. popelnici dodat),

c) občan C s trvalým bydlištěm mimo Chrastavu nebude v Chrastavě platit místní poplatek (bude ho platit v obci, kde má trvalý pobyt, pokud ho ona stanoví vyhláškou o místním poplatku), ale má právo v případě, že produkuje odpad, mít od našeho města popelnici,

d) občan D s trvalým bydlištěm v Chrastavě zdržující se dlouhodobě mimo naše město bude v Chrastavě platit místní poplatek (nemůže ho však od něj vyžadovat obec, kde se zdržuje),

e) občan E s trvalým bydlištěm v Chrastavě a vlastnící zároveň v Chrastavě chalupu (přesněji, vlastnící stavbu určenou nebo sloužící k individuální rekreaci, ve které není hlášena k trvalému pobytu žádná osoba), bude v Chrastavě platit nejen místní poplatek jako fyzická osoba, ale navíc spolu se spolumajiteli chalupy další místní poplatek, celkem za jednu fyzickou osobu. Na chalupě má právo v případě, že produkuje odpad, mít od našeho města popelnici

f) občan F s trvalým bydlištěm mimo Chrastavu, ale vlastnící tu chalupu (přesněji, vlastnící stavbu určenou nebo sloužící k individuální rekreaci, ve které není hlášena k trvalému pobytu žádná osoba), bude v Chrastavě platit místní poplatek spolu se spolumajiteli celkem za jednu fyzickou osobu a navíc bude platit místní poplatek v obci, kde má trvalý pobyt (pokud ho ona stanoví vyhláškou o místním poplatku). Na chalupě má právo v případě, že produkuje odpad, mít od našeho města popelnici,

g) občan G s trvalým bydlištěm v Chrastavě, který bydlí u podnikatele na ubytovně (např. tzv."Kovák"), bude platit městu místní poplatek. Podnikatel má za povinnost v rámci svého podnikání (ubytovávání apod.) se postarat o odpady, které mu z podnikání vznikají a má právo tyto své náklady promítnout do cen svých služeb,

h) občan H s trvalým bydlištěm mimo Chrastavu, který bydlí u podnikatele např. na ubytovně (např. tzv."Kovák"), nebude v Chrastavě platit místní poplatek (bude ho platit v obci, kde má trvalý pobyt, pokud ho ona stanoví vyhláškou o místním poplatku). Podnikatel má za povinnost v rámci svého podnikání (ubytovávání apod.) postarat se o veškeré odpady, které mu z podnikání (ubytovávání) vznikají a má právo tyto své náklady promítnout do cen svých služeb.


Zastupitelstvo schválilo ve vyhlášce o místním poplatku za odpady pro příští rok 396,-- Kč na fyzickou osobu a rok.

Ve vyhlášce o odpadech je stanoveno, že dostatečným a úsporným množstvím produkovaného odpadu je zpravidla 25 litrů na osobu a týden.

Příklady:

a) v domácnosti A žije sám jeden občan v domku bez reálné možnosti sdílet se sousedy společnou popelnici - bude mít jednu popelnici (nejmenší co bude .A.S.A. distribuovat, zřejmě 120 l),

b) v domácnosti B žije 4-členná rodina v domku, bude mít jednu popelnici. Pokud bude chtít mít více, bude si moci požádat, nicméně nesmí se dopustit porušení vyhlášky (čl. III odst.1), to jest povinnosti omezovat množství odpadu. Firma .A.S.A. rozhodne, zda je žádost v tomto smyslu oprávněná (město si může vyžádat souhlas s rozhodnutím),

c) v domácnosti C žije 5-členná rodina v domku - bude mít 2 popelnice, pokud jí jedna 120 l nebude stačit. I zde však bude moci firma .A.S.A. rozhodnout (město si bude moci opět vyžádat souhlas s rozhodnutím), že vzhledem k minimálnímu přesahu 120 litrové popelnice (5 x 25 = 125), vzhledem ke slovíčku zpravidla (25 litrů) a vzhledem ke skutečně vyprodukovanému množství odpadu, je jedna popelnice dostačující. Zde se toto rozhodnutí předpokládá především v případech, že domácnost nebude jednoznačně tvrdit, že jedna 120 litrová popelnice nestačí,

d) domácnost D bydlí tak, že evidentně není problematické mít společné popelnice (příp. kontejnery) spolu s jinými domácnostmi (např. v panelovém či činžovním domě). Zde město vyžaduje od firmy .A.S.A., aby z hlediska přidělování popelnic (kontejnerů) považovala domácnosti v jednom vchodu či domě za celek a podle toho přidělovala počty popelnic (kontejnerů). Pokud v tomto smyslu uvedený celek bude chtít mít více popelnic (kontejnerů), bude si moci požádat, nicméně nesmí se dopustit porušení vyhlášky (čl. III odst.1), to jest povinnosti omezovat množství odpadu. Firma .A.S.A. rozhodne, zda je žádost v tomto smyslu oprávněná (město si může vyžádat souhlas s rozhodnutím),

e) domácnost E bydlí samostatně (např. v domku), ale v minulém období na základě prohlášení o společném užívání měla společnou popelnici se sousedy (dle zjištění MP z roku 1999 písemné prohlášení má 209 domácností). Pokud nedojde k odůvodněné změně, budou sousedící domácnosti z hlediska přidělování popelnic považovány za jeden celek.


Co bude následovat po 1. 1. 2002?

1. Firma .A.S.A. bude mít rozmístěné popelnice tak, jako 31. 12. 2001 a stav bude měnit na základě požadavků v průběhu roku.

2. Poplatek (396,-- Kč/osoba) na rok 2002 se bude platit HFO MěÚ (to, jakou formou a další informace, zveřejní HFO), ovšem zdůrazňuji, že splnit tuto poplatkovou povinnost bude muset každý bez vyzvání do 30. 4. 2002, v případě 4-členné a větší domácnosti lze druhou splátku zaplatit do 30. 9. 2002.

Závěrečná upozornění: Přestože nové vyhlášky spolu úzce souvisí, jsou samostatné. To znamená, že i v případě, že město prostřednictvím .A.S.A. nedodá včas vyžádané chybějící popelnice, nijak tato skutečnost nezbavuje poplatníka zaplatit v plné výši místní poplatek (město je ovšem povinno prostřednictvím .A.S.A. zajistit potřebné množství popelnic či kontejnerů). Na druhou stranu to, že poplatník nezaplatí poplatek, neopravňuje město (prostřednictvím .A.S.A.) k odebrání popelnic (poplatník se ovšem vystavuje sankcím).

Závěrečné poznámky: Čtenáře možná zarazilo, že se v článku mluví o přechodu z "úhrady za popelnici" na "placení na hlavu" a přitom v Liberci se již letos "na hlavu platí". Je to proto, že Liberec pro letošní rok využil novely původního zákona, který je "hybridem" mezi zákonem původním a novým. V současné době probíhají v PČR určité snahy o podstatnou novelu nového zákona. V případě jejího přijetí nelze v budoucnu vyloučit i od toho odvislé novely našich vyhlášek.

Ing. Michael C a n o v, místostarosta