Odpady
dotazy, požadavky, odpovědi a vyjádření

Nové vyhlášky o odpadech a o místním poplatku za odpady vyvolali i otázky a požadavky od občanů. V následujícím článku se pokusím ve zkrácené formě uveřejnit některé dotazy, požadavky a odpovědi a vyjádření k nim, neboť je možné, že obdobné trápí i další občany.


Dotaz : Externí firma ( .A.S.A ) provádí pro město službu po celý rok a je tedy logické, aby byla placena po celou tuto dobu. Mám ale za to, že město neplatí ASE již v lednu za celý rok, proč také. I pokud by tyto prostředky byly k dispozici, jistě by termínovaný vklad byl lepší variantou jak na několik měsíců vynaložit jistě nemalé prostředky.

A proto se ptám a pevně doufám, že se dočkám odpovědi, proč a hlavně na co potřebuje město od občanů finanční prostředky již do konce dubna ?

Co se bude dít s těmito nemalými prostředky do konce roku ? A proč je město potřebuje tak nutně ihned ? Myslím, že jako každé "nové" placení v dnešní době velmi nepopulární by bylo pro většinu občanů jistě stravitelnější v měsíčních platbách. Nehledě na to, že já osobně prostě odmítám financovat službu, která mi bude poskytnuta teprve za několik měsíců.

Odpověď (pan starosta): Jde o poplatek, což je skoro totéž jako daň (zákon o správě daní a poplatků). Nejde o platbu občanů za služby (odvoz a likvidaci odpadů), jak tomu bylo do konce roku 2001(tuto změnu přinesl zákon č.185/2001Sb.).

Daně a poplatky mají své termíny splatnosti (např. poplatek ze psa do 31.3., daň z nemovitostí ve výši do 1000,--Kč do 31.5. apod.). Zastupitelstvo města rozhodlo o splatnosti poplatku za odpady do 30.4. roku s tím, že je-li odváděn společným zástupcem za 4 a více osob (tedy ve výši alespoň 1584,--Kč), je možno jej hradit ve dvou stejných splátkách (30.4., 30.9.). Upozorňuji, že společný zástupce nemusí být "hlava rodiny", ale zástupce i jiné skupiny občanů (např. správce obytného domu).

Z tisku asi vidíte, že zavádění tohoto poplatku namísto přímé platby za služby je velmi diskutovanou záležitostí, některá města už podala návrhy na změnu zákona. Letošní rok je proto třeba považovat za zkušební. Předpokládám, že koncem roku vyhodnotíme podněty a zkušenosti se zavedením a vybíráním poplatku a případně připravíme novelu vyhlášky. Splatnost poplatku přitom nevidím jako zásadní problém a dovedu si představit, že bude od roku 2003 splatný měsíčně pozadu (s inkasem, převodem z účtu apod.).

Myslím, že v souvislosti s výše uvedeným již nemusím odpovídat na otázku, jak město s vybranými prostředky naloží.


Připomínka: Dozvěděl jsem se od sousedů, že nikdo z nich nedostal jakékoliv informace o této vyhlášce na rozdíl od občanů v jiných částech města, kteří jak jsem zjistil, byli již dávno od informováni písemně do každé domácnosti.

Odpověď: Velmi se omlouvám za to, že Vy a jak uvádíte (a já si následně ověřil) řada dalších občanů nedostala informační materiál.

Uvedená záležitost mě upřímně mrzí o to víc, že jsem osobně na informovanost kladl velký důraz. Náš HFO tuto záležitost zajišťoval přes Českou poštu. Nicméně se nám náš záměr informovat každého občana včas prostě splnit nepodařil. Okamžitě po obdržení Vašeho e-mailu jsem dal pokyn HFO, aby věc alespoň ve Vaší části města napravil. Do konce tohoto týdne by měla být realizována osobní roznáška. Ještě jednou se Vám a všem takto postiženým občanům omlouvám.


Připomínka: Náhodou jsem se ze stránek města Chrastavy dozvěděl, jakou vypečenost jste na nás vymysleli s odvoláním na zákon o odpadech. Podle Vaší filozofie o likvidaci odpadu půjde 1,2 procenta životního minima každé domácnosti na likvidaci odpadů.

Odpověď: Mohu Vás ubezpečit, že se nejedná, jak uvádíte, o "naší filosofii". Tuto filosofii jednoznačně určil Parlament ČR schválením zákona č. 185/2001 Sb. Je to filosofie, která vyvolala celostátně velkou diskusi, nicméně zákon platí a postavil obce před volbu vydat či nevydat na zákon navazující vyhlášky o odpadech a o místním poplatku. Obce, které vyhlášky nevydaly, až nyní s hrůzou zjišťují, že prostě ze zákona nemohou “jet postaru” (dle původní filosofie "platba za popelnici") a urychleně vyhlášky dopracovávají (jinak by totiž veškerý odpad musely zajišťovat zcela zdarma).


Dotaz: Rád bych se od Vás dozvěděl, proč bude společnost .A.S.A. jezdit pro popelnice každý týden, když doposud se jezdilo jedenkrát za 14 dní. My všichni budeme tedy platit této společnosti naftu, amortizaci vozidel, platy lidem za to, že budou jezdit pro popelnice jen z 50ti procent plné ?

Odpověď: V souvislosti s novou filosofií, kdy velikost množství odpadu (jednotlivců, ne města jako celku) vůbec nesouvisí s velikostí poplatku, jsme předpokládali, že jednak lidé budou požadovat více popelnic (předpoklad se naplňuje), jednak ti občané, kteří mají 14-denní cyklus, budou chtít přejít na týdenní. Tomuto předpokládanému požadavku jsme chtěli předejít, aby se neustále nemuseli dohadovat s .A.S.A. nové a nové změny tras. Pokud jsme se u Vás (příp. u dalších) mýlili a nadále dáváte přednost 14-dennímu cyklu, dejte mi prosím vědět, požádáme u .A.S.A. o změnu, ovšem upozorňuji, že se tím pro Vás výše poplatku nijak nezmění. Jinak máte pravdu, že samozřejmě se týdenním svozem pro město náklady zvyšují. Ovšem pro Vás jako občana, by došlo ke snížení poplatku (v přespříštím roce) jenom v tom případě, kdyby se náklady snížily u města jako celku.


Žádost a dotaz: Velice bych ocenil, kdyby jste mi mohl jen velice zjednodušeně nastínit kolik peněz a kam odteče, stačí jen v procentech, z tohoto poplatku.  Kam půjdou peníze, které zbydou? Zajímalo by mne, kde mohu nahlédnout do dokladů, které by zcela jasně hovořily o tom, že náklady obce v uplynulém období byly 396,- Kč na hlavu.    

Odpověď: Celková výše poplatku na osobu a rok může ze zákona tvořit 500,- Kč. Ovšem skládá se ze dvou částí. Jedna část (až 250,- Kč) musí být tvořena ze zákona výpočtem předchozího roku (oproti roku, kdy se vyhláška schvaluje , tj. za rok 2000) z nákladů na sběr a svoz netříděného odpadu. Druhá část (až 250,- Kč) je stanovena zastupitelstvem ze zákona libovolně, nemusí se ničím dokládat a zákon neurčuje konkrétně na co a za co je určena.

V Chrastavě: Celková výše poplatku na osobu a rok 2002 byla stanovena na 396,- Kč. Jedna část poplatku (za netříděný odpad) byla vypočítána na 238,- Kč. Přímo v příloze vyhlášky je uveden konkrétní výpočet a informace o možnosti nahlédnutí do faktur. Druhá část poplatku byla stanovena zastupitelstvem ve výši 158,- Kč. My (to jest ZM Chrastavy, zákon nevyžaduje specifikaci) určujeme tuto část na

1) Pokrytí odhadovaných navýšení nákladů na netříděný odpad v době schvalování vyhlášky (5. 11. 2001) na osobu a rok

  1. odhad za rok 2000001 činil 285,- Kč na osobu a rok, to jest navýšení oproti 2000 o 47,- Kč, zvýšení cen za odpad v roce 2002
  2. odhad navýšení cen za odpad v roce 2002 oproti 2001 je 20 % (až 25%), to jest 285,- Kč .0,2 = 57,- Kč
  3. odhad navýšení počtu popelnic v souvislosti s novou filosofií (přímo motivuje zvyšovat počet popelnic) je 20% (až 30%) to jest 285 Kč .0,2 = 57,- Kč

2) Pokrytí nákladů na tříděný odpad (velkoobjemový, nebezpečný, tříděný). Ty činili celkem za rok v předcházejícím období cca 265 tis., to jest 44,- Kč na osobu a rok (Upozorňuji, že pokud budete chtít využít náš sběrný dvůr na TSS a. s., nebudete tam na rozdíl od dřívějška za odpad vyprodukovaný na našem území nic platit, neboť i to je zahrnuto v poplatku).

3) Odhad pokrytí zvýšeného nárůstu administrativy (na rozdíl od dřívějška jí musíme vést na HFO MěÚ - vedoucí paní Kredbová - evidenci, program splácení atd., atd. je 0,3 pracovní síly (až 0,5), což činí (včetně odvodů zaměstnavatelem) cca 60 tis., to jest 10,- Kč na osobu a rok.

Součet těchto částek činí 215,- Kč, což i bez započítání zvýšeného nárůstu administrativy činí více (205,-Kč) než schválená částka 158,- Kč.

Způsob ověření uvedených částek této části poplatku

1a) Skutečnost činí 293,- Kč (1.763.000/ 6023) oproti odhadovaným 285,- Kč. Možnost ověření na HFO MěÚ)

1b) a c) V současnosti probíhají složitá jednání o ceně a evidují se požadavky na nové popelnice. Skutečnost bude ověřitelná v druhé polovině ledna 2003 (po účetním uzavření roku 2002) na HFO MěÚ.

2) Možnost ověření na MSO MěÚ (paní Galbavá).

3) Možnost pouze posouzení odhadu. Časové snímky pracovních úkonů v této věci dopodrobna nevypracováváme, náročnost je evidentní.

Pro občany nejjednodušším a nejprůkaznějším pak bude schválený rozpočet města. V návrhu rozpočtu jde do zastupitelstva v kapitole odpady (výdaje) částka 2,7 mil. Kč, což činí při 6023 fyzických osobách 448 Kč na osobu (příjmy, pokud všichni zaplatí, budou činit 2 385 108,- Kč).


Žádost: Žádám o udělení výjimky z vyhlášky č. 2/2001 pro syna (dceru), s trvalým bydlištěm v Chrastavě, z povinnosti platby místního poplatku za odpady v roce 2002, z důvodu dlouhodobého pobytu v zahraničí.

Odpověď: Místní poplatek, povinný pro všechny fyzické osoby s trvalým bydlištěm v dané obci, je stanoven zákonem o odpadech č. 185/2001 Sb. Možnost snížení nebo prominutí poplatku je uvedena v § 16 zákona o místních poplatcích č. 565/1990 Sb., který zní: "Obec, která poplatky spravuje, může ke zmírnění nebo odstranění tvrdosti v jednotlivých případech poplatky snížit nebo prominout".

Dle zákona o místních poplatcích mohlo tedy ZM dle výše uvedeného zákonného ustanovení uvést ve vyhlášce č. 2/2001 taxativní vymezení okruhu osob, kterým budou poplatky prominuty (např. osoby zdržující se dlouhodobě v zahraničí), popř. uvést ve vyhlášce č. 2/2001 článek umožňující na žádost poplatníka správci poplatku poplatek snížit či prominout [viz. vyhláška č. 5/97 o místních poplatcích (poplatek ze psů, za užití místního prostranství a ze vstupného)].

Ani jednu z těchto dvou možností ZM ve vyhlášce nestanovilo a tudíž v současné době neexistuje možnost udělení výjimky v povinnosti platby místního poplatku za odpady dle vyhlášky č. 2/2001. Změna by mohla nastat pouze v případě novely vyhlášky č. 2/2001.

V současné době shromažďuji písemné připomínky občanů k těmto vyhláškám a nejdéle před jejich novelizací s nimi budou všichni zastupitelé seznámeni.

Osobně rozumím Vašemu požadavku a chápu, že se Vám z Vašeho pohledu nezdá spravedlivé, aby Váš syn (dcera) žijící v zahraničí platil(a) za odpad, který vytvořili ti, jenž v Chrastavě žijí (takže vlastně platí za ně). Přesto si Vás dovolím seznámit z argumentem, který "přesvědčivě hovoří" proto, aby povinnost minimálně jedné části poplatku zůstala zachována i pro něho (ni).

Celková sazba poplatku (v Chrastavě 396,- Kč) je složena ze dvou částí. Jedna, jak je přímo určeno zákonem, se vypočítává jako výše nákladů na sběr tříděného odpadu v uplynulém období děleno počtem fyzických osob s trvalým bydlištěm v obci [v Chrastavě tato část poplatku je pro rok 2002 vypočítána na 238,- Kč (1431109,60 / 6 023)].

Jinými slovy, jedna část poplatku je ze zákona určena výpočtem, v kterém jsou započítány i osoby s trvalým bydlištěm v dané obci, žijící dlouhodobě v zahraničí. Pokud by zde neměly trvalý pobyt, podíl by vyšel vyšší a občanům zde skutečně žijícím, by byla vypočítána vyšší sazba. Při zákoně, který platí tak jak platí, ovšem toto není možné a v případě prominutí tuto část poplatku za tyto osoby hradí obec (tato část poplatku se nedá de facto zrušit, jenom rozhodnout, že jí bude platit někdo jiný, což je zásadní rozdíl oproti jiným místním poplatkům!).

Neboli, pokud budete argumentovat, že tuto část poplatku platí vlastně Váš syn (dcera) za osoby, které odpad skutečně vyprodukovali, dávám Vám za pravdu, ovšem nijak nemohu jít "proti" zákonu a jim ho připočítat. Tato část poplatku je prostě dle zákona definovaná pro všechny fyzické osoby s trvalým bydlištěm v dané obci, což v Chrastavě činí 6023 (5960 s trvalým bydlištěm + 63 chalupářů) a otázka zní jinak.

"Kdo má platit jednu část poplatku za osobu s trvalým bydlištěm v obci, která se dlouhodobě zdržuje v zahraničí?" Možnosti jsou dvě a) tato osoba b) obec.

Dle mého osobního názoru nemá obec platit cokoli za své občany jen proto, že oni na jejím území reálně nepobývají.

Další otázkou je druhá část poplatku, jejíž výši i metodiku výpočtu si určuje obec sama (v Chrastavě pro rok 2002 158,- Kč). Považuji za logické, že ve výpočtech a v kvalifikovaných odhadech se pro tuto druhou část poplatku uvažují stejně definované fyzické osoby. Jinak bychom neuměli nijak odpovědět na otázku výpočtu této druhé části, neboť bychom nevěděli při jejím určování, kolik lidí bude v příštím roce dlouhodobě v zahraničí a tudíž, kolik nás vlastně je (při přijetí definice ze zákona i pro druhou část poplatku je počet přesně definovatelný).


Dotaz : Trvalé bydliště mám v Chrastavě u rodičů, ale ve skutečnosti žiji v podnájmu v jiné části Chrastavy. Kde mám platit poplatek a kde se mám hlásit o popelnici?

Odpověď : Při placení poplatku udávejte místo svého trvalého pobytu (resp. Vás mohou rodiče přihlásit "na sebe". Nicméně, pokud budete žádat novou popelnici, či obhajovat existenci stávající, zde vystupujte jako obyvatel toho domku či domu, kde odpad ve skutečnosti v rozhodující míře tvoříte.


Dotazy, žádosti a připomínky zpracoval a odpovědi vypracoval (pokud není uvedeno jinak) Ing. Michael Canov - místostarosta