Regiotram Nisa aneb rušení autobusů již nehrozí
1. Co je to vlastně Regiotram Nisa?
Definice dle autorů projektu zní: “Projekt REGIOTRAM NISA
přináší zavedení systému pro provozování moderní
veřejné dopravy v regionu, založené na páteřní síti
kolejové dopravy. Charakteristickým rysem projektu je
propojení železniční a tramvajové infrastruktury
a prostřednictvím provozu TramTrain vozidel zavedení
smíšeného provozu na železničních tratích a tím
dosažení bezpřestupového dopravního spojení mezi
příměstskými oblastmi a centry spádových regionů.”
2. Stanovisko města Chrastavy
Město Chrastava sice hodnotilo projekt sám o sobě kladně,
ovšem s tím, že od počátku upozorňovalo, že v žádném
případě vzhledem k umístění vlakového nádraží nemůže
jeho realizace znamenat jakékoliv omezení autobusového
spojení z Chrastavy do Liberce a zpět. První písemné
vyjádření v uvedeném duchu město Chrastava vydalo 8. 8.
2002.
3. Aktuální hrozba rušení autobusů
Dne 15. 9. 2004 v rámci večerů se starostou prezentovali
tvůrci Regiotramu Nisa oficiální stanovisko, které
zúčastněným doslova vyrazilo dech: zrušení spojů
Chrastava - Liberec a zpět, pouze jednou za hodinu autobusové
spojení do Liberce přes Ostašov. Cíl a smysl tohoto
opatření byl jediný – docílit, aby autobusy do Liberce
nikdo nejezdil a všichni jezdili vlakem.
3. Základní ekonomické parametry a postavení Chrastavy
Podmínkou samotné realizace projektu Regiotram Nisa, jehož
nositelem je Liberecký kraj, je pochopitelně jeho ekonomická
rentabilita. Pro ekonomickou náročnost (cca 5 miliard Kč) je
Regiotram Nisa rozdělen na sedm etap. Jen první etapa tzv.
RTN-1 z Hrádku nad Nisou do Jabloneckých Pasek, včetně
bočních tras, předpokládá náklady 1,4 miliardy Kč. Ovšem
první etapa RTN-1 se ještě dál dělí na sedm podetap. A tou
první z nich, která má být realizována již v roce 2007,
je RTN-1.1 z Hrádku nad Nisou přes Chrastavu do
Liberce.
Pro rozběh celého projektu Regiotramu Nisa je realizace první
podetapy Hrádek n. N.- Liberec stěžejní. Výpadek předem
zakalkulovaných chrastavských cestujících mohl ve svém
ekonomickém důsledku ohrozit realizaci pilotní podetapy
RTN-1.1., což by zřejmě způsobilo krach celého Regiotramu
Nisa.
Před Městem Chrastavou se tak otevřely dvě možnosti. Buďto
v rámci pochopení celku bude souhlasit s modelem svážení
obyvatel z celého města na vlakové nádraží (a odtud vlakem
do Liberce) nebo “sobecky” bude požadovat navzdory všem pro
své občany výjimku, tj. zachování autobusové dopravy do a z
Liberce v plném rozsahu.
4. Hrozba rušení autobusů zrušena aneb mimořádný
úspěch Chrastavy na diplomatickém poli
Rozhodli jsme se pro to druhé. A to přesto, že právě pro
výše uvedený zájem celku jsme věděli, že to bude cesta
mimořádně obtížná a naše argumentace bude muset být nejen
hlasitá, ale především důsledná a zcela přesvědčivě
zdokumentovaná. Jinak by neměla šanci na úspěch.
První úspěch po našich interpelacích se dostavil již
v listopadu 2004, kdy se model zrušení autobusových spojů
změnil na jejich omezení. Ani toto nám však “sobecky”
nestačilo. Představa, jak každý druhý (zřejmě by se
rozpočítávalo) cestující spořádaně ze Střeleckého vrchu
či centra města cestuje do Liberce přes vlakové nádraží,
byla nadále absurdní. V prosinci 2004 se pak konal před
nabitým sálem “Večer se starostou” za přítomnosti
několika zcela nových krajských zastupitelů v čele s panem
Petrem Skokanem, který se dva dny poté stal hejtmanem
Libereckého kraje.
Dne 14.10. 2005 se konalo jednání starostů ohledně Regiotramu
v Liberci. Byl jsem osobně před tímto jednáním velmi napnut
a raději již s téměř měsíčním předstihem znovu
písemně argumentoval za naše stanovisko. Na jednání pak byla
oficiálně sdělena (a následně na dotaz opakovaně potvrzena)
informace, že projekt Regiotram Nisa RTN-1 nebude nijak
požadovat, iniciovat či navrhovat jakékoli omezení
autobusové dopravy z Chrastavy do Liberce a zpět.
Navíc zde byl distribuován nový materiál “Železniční
stanice Chrastava – malý terminál”, kde již bylo mimo
jiné výslovně uvedeno: “Malý autobusový terminál
v přednádražním prostoru bude kultivován úpravou jednoho
stanoviště přímo před odbavovací halou (pozn.: náhrada
současného jednoho stanoviště). …. Autobusové nádraží
má své opodstatnění v daném místě. Je totiž několik
minut pěší chůze od náměstí a blízko sjezdu ze silnice
R/35 a nemá ho smysl přesouvat před železniční stanici.”
5. Nová etapa spolupráce nad projektem Regiotramu Nisa
Po odstranění sice jediného, ale zato zcela zásadního jablka
sváru nastupují na řadu podněty týkající se Regiotramu
Nisa, z nichž dva by zajisté přinesly užitek pro cestující
(a jejich nárůst), u třetího je situace s otazníkem? O co
jde?
a) Vybudování prodloužení podchodu do průmyslové zóny
Tento podnět poprvé padnul při diskusi na “Večeru se
starostou” již 15. 9. 2004 z řad účastníků. Dnes už je
tento námět zakreslen do materiálu “Železniční stanice
Chrastava – malý terminál”. Vybudováním by se
jedinečným způsobem zkrátila cesta do průmyslové zóny a
navýšil počet cestujících.
b) Přemístění zastávky Andělská Hora
Velmi zajímavý podnět na přesun zastávky od jednoho
přejezdu k druhému, tj. o cca 300 metrů. Přesunem zastávky
v Andělské Hoře přímo k nejhustějšímu osídlení by se
velké většině obyvatel zkrátila docházková vzdálenost a
navýšil počet cestujících.
c) Náhrada zastávky Machnín-hrad autobusovou zastávkou
linky MHD Liberec č.16.
Tato zastávka mimo jiné slouží našim občanům bydlícím
v “Kolonce”. Zástupci Regiotramu argumentují minimálním
využíváním této zastávky cestujícími (cca 30 výstupů a
nástupů za den). Paradoxně ani železniční zastávka
Machnín-hrad ani zastávka linky MHD č.16 není na katastru
města Chrastava. a tudíž město Chrastava nemůže schvalovat
či neschvalovat jejich existenci. Na druhé straně zákon
nařizuje tzv. základní dopravní obslužnost (do a ze školy
a zaměstnání), takže obyvatelé “Kolonky” musí mít
vždy ze zákona možnost veřejné dopravy.
O výše uvedených třech námětech přijedou (pravděpodobně v prosinci) na radnici jednat zástupci Regiotramu Nisa s tím, že bereme za samozřejmé, že na jednání ohledně posledních dvou bodů bude za město přítomen i zástupce Andělské Hory.
4. Poděkování
Není vůbec snadné, a hodně z nás to pocítilo i na vlastní
kůži, uznat při nějakém sporu argumenty druhé strany jako
argumenty důležitější. Pánové zastupující projekt
Regiotram Nisa, ať již to vedoucí projektu Ing. Jiří
Lauerman z Investorsko inženýrské a. s. či ředitel divize
pražské firmy DVH ČR, spol. s r. o. Ing. Jan Kašík to
dokázali a za to jim patří opravdové uznání. U pana
Lauermana, pana Kašíka i dalších jejich spolupracovníků
nakonec zvítězila myšlenka získávání cestujících
dobrovolnou formou, viz např. námět na prodloužení podchodu
či posun zastávky v Andělské Hoře (zda dotyční stáli
v pozadí při rozhodnutí ČD o realizaci rekonstrukce
nádražní budovy v Chrastavě, na kterou se marně čekalo
tolik let, si nedovolím soudit).
V neposlední řadě pak nelze než ocenit postoj pana hejtmana
Petra Skokana, jehož účast na památném “Večeru se
starostou”, kde na vlastní oči viděl, jak je tato otázka
pro lidi důležitá, byla možná tím rozhodujícím impulsem
pro upuštění od myšlenky omezování autobusové dopravy
v Chrastavě na úkor Regiotramu Nisa. A samozřejmě děkuji
tímto všem našim spoluobčanům, kteří nás aktivně –
např. účastí na onom “večeru se starostou” – či
pasivně při našem úsilí podporovali.
Na druhou stranu protože vím, že platí “čas běží, čas
mění”, dovolím si touto cestou ubezpečit spoluobčany, že
celou situaci ohledně autobusových spojů versus Regiotram Nisa
budeme pro všechny případy i nadále pozorně monitorovat.
V Chrastavě dne 14.11. 2005
Ing. Michael Canov starosta