Důvodová zpráva k návrhu veřejnoprávní smlouvy mezi Městem Chrastaca a obcí Stráž nad Nisou
V minulých týdnech a měsících se na Město obrátila
prostřednictvím pana starosty Mgr. Karla Jäschkeho obec
Stráž nad Nisou s návrhem na uzavření veřejnoprávní
smlouvy ve věci Městské policie Chrastava. Zastupitelé města
Chrastava byli o tomto informováni na zasedání Zastupitelstva
města dne 22.10.2007. V návaznosti na výše uvedené
předkládám členům zastupitelstva města návrh
veřejnoprávní smlouvy spolu se svým vyjádřením k této
smlouvě a jejím dopadům na činnost městské policie na
katastru města Chrastavy.
Dopady na činnost městské policie:
1. Z funkčního hlediska – některé směny, které
v současnosti nejsou vůbec obsazeny, obsazeny budou. Byť se
v nich strážníci budou pohybovat na katastru obce Stráž nad
Nisou, budou moci v naléhavých případech okamžitě přijet
do Chrastavy a zde zakročit.
Strážník odslouží v průměru za jeden měsíc 22 služeb
(při započítání dovolené, školení apod. cca 19 služeb).
To znamená, že čtyři strážníci vykonají celkem 88 služeb
za měsíc. V případě dvoučlenných hlídek by to
představovalo 44 směn (88/2). V praxi jsou některé služby
prováděny jednotlivě, takže lze počítat, že v současné
době strážníci “pokryjí” (bez započítání dovolené a
školení, které toto číslo v praxi významně snižuje, jen
dovolená o 1/10) cca 48 směn. Třicetidenní měsíc však
obsahuje 90 směn (ranní, odpolední a noční včetně sobot a
nedělí), to znamená, že významná část směn je absolutně
městskou policií nepokrytá. V případě uzavření smlouvy
ze Stráží a rozšíření počtu strážníků na 5, to bude
dle smlouvy znamenat, že neubude žádná směna v Chrastavě,
ale naopak přibudou směny konané ve Stráži nad Nisou
(navýší se celkový počet dvoučlenných a jednočlenných
směn ze 48 na 60, z toho 48 v Chrastavě a 12 ve Stráži). Pro
občany Chrastavy to bude znamenat, že cca 12 směn měsíčně,
kdy se v současnosti v případě naléhavé potřeby nemohou
na městskou policii nijak dovolat (neboť neslouží), se jí
dovolají a městská policie bude moci neprodleně přijet ze
Stráže nad Nisou a zakročit (pochopitelně toto pravidlo je
ošetřeno návrhem smlouvy i v opačném směru, smlouva však
zabezpečuje, že tyto “přejezdy” nenaruší smluvený
pětinový podíl práce MP ve Stráži nad Nisou).
Pozn: Jedna směna, kdy slouží dva strážníci, zahrnuje dvě služby, směna, kdy slouží jeden strážník, zahrnuje jednu službu. Při přijetí pátého strážníka přibude 22 služeb (celkové navýšení z 88 služeb na 110 služeb). 88 služeb v Chrastavě bude zachováno, 22 služeb ve Stráži představuje při čistě dvoučlenných hlídkách 11 směn, při kombinaci s jednočlennými počet vyšší (výše uvedený příklad 12 směn představuje tudíž 10 směn dvoučlenných a dvě jednočlenné).
2. Z ekonomického hlediska – dopad minimální (pokud, tak
spíše kladný).
Obec Stráž nad Nisou se smlouvou zavazuje platit 1/5
veškerých nákladů a zároveň vstupní náklady na nového
pátého strážníka). To znamená, že při počtu pěti
strážníků by Město Chrastava finančně připadali
strážníci 4 (stávající stav) a na Obec Stráž nad Nisou.
Určité možné navýšení by mohla být spotřeba pohonných
hmot na přejezdy mezi Chrastavou a Stráží. Na druhé straně
by zůstali prakticky fixní náklady na provoz kanceláře na
MěÚ (elektřina, topení atd..), což by při zachování
fixních nákladů znamenalo pro Chrastavu ušetření těchto
nákladů o 1/5 (kterou by platila Stráž nad Nisou).
Z výše uvedených hledisek, ale také z důvodu navázání a
prohloubení přátelských styků s obcí Stráž nad Nisou
doporučuji Zastupitelstvu města schválit spolupráci ve věci
Městské policie a schválit veřejnoprávní smlouvu s touto
obcí v předloženém, příp. v upraveném znění.
Ing. Michael C a n o v - starosta