Chrastavské listy 2/2007
Vichřice napáchala velké školy na školce i v městských lesích
Mateřská škola zápolila
s vichřicí
Vichřice, která řádila v noci z 18. na 19. ledna,
způsobila v Chrastavě největší škodu na budově Mateřské
školy v Luční ulici, které odtrhla povrchový plech
střechy. Spadlý střešní plech se povaloval vedle školky jak
zmuchlaný papír. Byl však již 19. ledna odstraněn a pobyt
dětí byl obnoven po neděli. V současné době se již
pracuje na obnově střešní krytiny. Děkuji tímto veřejně
všem těm, kteří se podíleli na odstranění škod a
neprodlené obnově alespoň částečného provozu školky.
Především pak děkuji samotným zaměstnankyním v čele
s vedoucí pracoviště paní Zdeňkou Novotnou a zejména
s paní ředitelkou Bc. Helenou Hochmanovou, která veškeré
potřebné činnosti s přehledem organizovala a zorganizovala.
V Chrastavě dne 22. 1. 2007
Ing. Michael Canov, starosta
Večer se starostou
Vážení spoluobčané,
dovoluji si Vás pozvat na čtyřicátý třetí “Večer se
starostou” na téma “Co je nového od 1. 1. 2007 v
sociální oblasti?” Odborným garantem večera
zaměřeného na novinky vyplývající z nového zákona o
sociálních službách a zákona o hmotné nouzi je vedoucí OZO
MěÚ paní Hana Urbanová. Setkání se koná v pondělí dne
12. února 2007 od 17:00 hodin v malé zasedací místnosti
budovy radnice.
Těším se na Vaši účast.
Ing. Michael C a n o v - starosta
Škody v městských lesích
Vichřice z 18. na 19. ledna 2007 nestrhla jen plechovou střechu
na MŠ v Luční ulici, ale zle řádila i v našich lesích. V
lese na Mlýnici vyvrátila smrky z kořenů v množství zhruba
500 m3. Na Ovčí hoře byly vyvráceny stromy v
množství také asi 500 m3. Na odstranění kalamity
se pracuje. Žádáme tímto občany, aby nevstupovali do těchto
lesů.
ORM-Ba
Ze zasedání Rady města
Chrastava dne 8. ledna 2007
Rada města Chrastava na své schůzi projed-nala a usnesla se
mimo jiné takto:
- s c h v á l i l a
cenové ujednání k nakládání s odpady pro rok 2007
(období leden až březen) s firmou .A.S.A. Liberec, s. r. o. a
pověřila starostu podpisem ujednání
- s c h v á l i l a
návrh smlouvy o dílo s dodavatelem CHALUPA – RVES, a. s. se
sídlem kpt. Jaroše 496, 543 01 Vrchlabí, IČ 25942280 na akci
“Město Chrastava – Rekonstrukce objektu č. p. 407 na
centrum volnočasových aktivit” a pověřila starostu jejím
podpisem
- d o p o r u č i l a ZM
schválit návrh 5. změny rozpočtu na rok 2006
- d o p o r uč i l a ZM
schválit návrh rozpočtu a investičního plánu na rok 2007
- p o v ě ř i l a
velitele MP pana Alana Grebeníčka projednáním možnosti
časově omezit dopravním značením parkování v prostoru
náměstí 1. máje, včetně možnosti zřízení parkovacích
automatů a zřízení přechodu pro pěší z parku k domu č.
p. 40 s příslušnými orgány a předložením návrhu na
řešení do 30. 4. 2007
- s c h v á l i l a
prodej vozu tovární značky ARO 10.4 SPZ LDH 94 – 70
prostřednictvím autorizovaného autoservisu a pověřila
starostu podpisem smlouvy v této věci
Výměna řidičských
průkazů
Vážení spoluobčané,
na základě oznámení z Ministerstva dopravy vás upozorňujeme
na nutnost výměny řidičských průkazů vydaných od 1.
července 1964 do 31. prosince 1993. Bližší informace
naleznete na úřední desce obecního úřadu, případně na
dopravně správních agendách vydávajícího úřadu dle
místa trvalého pobytu držitele řidičského průkazu. Ke
konci roku mohou být z provozních důvodů výměny
řidičských průkazů spojeny s velmi dlouhým čekáním ve
frontách na úřadech. Nelze opomenout, že řízením vozidla
bez platného řidičského průkazu se řidič dopouští
dopravního přestupku. Proto, prosím, s výměnou řidičských
průkazů za nové neotálejte!
Představujeme odbor – kancelář starosty
Základní informace k některým činnostem z odboru:
INFORMACE PRO SNOUBENCE
Termín sňatku objednávají snoubenci individuelně
na matrice MěÚ u paní Heleny Valdmanové (telefonní číslo
482 363 850), kde zároveň obdrží dotazník k uzavření
manželství. Zde upozorňujeme, že pokud budou snoubenci
požadovat termín svatby do 3 pracovních dnů od podání
žádosti, nebude jim vyhověno.
Oddávací dny čas poplatek:
sobota dle dohody bez poplatku (pokud je jeden za snoubenců cizí státní příslušník, činí poplatek 2000,-- Kč)
pracovní den dle dohody 1000,-- Kč (pokud je jeden ze snoubenců cizí státní příslušník, činí poplatek 3000,-- Kč)
K vyplněnému dotazníku k uzavření manželství je
nutné předložit:
1. platné občanské průkazy snoubenců
2. rodné listy
3. rozsudky o rozvodu s nabytím právní moci
4. úmrtní list bývalého manžela/manželky
Obřadní síň, obřad
Obřady se konají v obřadní síni v budově knihovny, v 1.
patře, případně po dohodě s matrikářkou i mimo obřadní
síň, a to na místě, které je vhodné ke slavnostnímu
obřadu (matrikářka provádí prohlídku místa a na tomto
základě uzná místo vhodným či nevhodným) Snoubenci a
svatebčané by měli být v obřadní síni 15 minut před
stanovenou dobou obřadu. Obřad se koná za přítomnosti dvou
svědků, kteří předkládají stejně jako snoubenci platný
doklad totožnosti. Při obřadu hraje reprodukovaná hudba.
Snoubenci si mohou donést vlastní hudbu na CD. Městský úřad
Chrastava nemá žádný smluvní vztah o zajištění
fotodokumentace obřadu. Tuto službu si zajišťují snoubenci
sami.
Oddací list
Oddací listy si vyzvednou snoubenci, či jeden za snoubenců, na
matrice MěÚ nejdříve týden po sňatku,a to po předložení
dokladu totožnosti nebo je možné oddací list doporučeně
zaslat poštou.
Další služby, informace
Za poplatek poskytujeme další služby (zajišťuje
matrikářka)
- poděkování rodičům (snoubenci děkují rodičům
květinou) 100,-- Kč
- svíčky (snoubenci společně zapalují svíčku) 50,-- Kč
- přípitek (snoubenci, svědci a rodiče snoubenců si na
závěr obřadu připijí s oddávajícím a matrikářkou)
150,-- Kč
VÝPIS Z REJSTŘÍKU TRESTŮ
Žádost lze podat osobně přímo v sídle Rejstříku
trestů, Praha 4, Soudní 1 (stanice Pražského povstání na
trase metra C), v úředních hodinách
Po 7:30 – 16:00 h.
Út 7:30 – 15:00 h.
St 7:30 – 16:00 h.
Čt a Pá 7:30 – 13:00 h.
Výpis je zde vyhotoven na počkání a žádosti a kolkové
známky koupíte na místě.
Dále je možné zažádat o výpis z rejstříku trestů na matrice Městského úřadu Chrastava. Žádost obdržíte na místě a kolkovou známku v hodnotě 50,-- Kč zakoupíte v pokladně MěÚ. Při podání žádosti je nutné předložit vyplněnou žádost a platný doklad totožnosti.
CESTOVNÍ DOKLADY
Městský úřad Chrastava přijímá žádosti o vydání
cestovního pasu pouze u občanů do 5 let věku! O vydání
cestovního dokladu pro občany starší 5 let je možné
zažádat pouze u obecního úřadu obce s rozšířenou
působností v místě trvalého pobytu – pro občany města
Chrastava a okolí je to LIBEREC.
Z důvodu pořízení digitálního zobrazení obličeje je
nutná osobní účast při žádání o cestovní pas!
Správní poplatky
Dospělí | doba vyhotovení | poplatek | platnost |
do 30 dnů | 600,-- | 10 let | |
do 15 dnů (rychlopas) | 1 500,-- | 1/2 roku | |
Mladiství (15-18 let) | doba vyhotovení | poplatek | platnost |
do 30 dnů | 600,-- | 10 let | |
do 15 dnů | 1 500,-- | 1/2 roku | |
Děti 5-15 let | do 30 dnů | 100,-- | 5 let |
do 15 dnů | 1 000,-- | 1/2 roku | |
Děti do 5 let | doba vyhotovení | poplatek | platnost |
do 15 dnů | 50,-- | 1 rok | |
OBČANSKÉ PRŮKAZY
Platnost dosavadních občanských průkazů bez strojově čitelné zóny (jedná se o občanské průkazy ve formě knížek a dále kartiček růžové barvy).
Občanský průkaz vydaný:
- do 30. 12. 1994 výměnu provést do 31. 12. 2005
- do 31. 12. 1996 výměnu provést do 31. 12. 2006
- do 31. 12. 1998 výměnu provést do 31. 12. 2007
- do 31. 12. 2003 výměnu provést do 31. 12. 2008
Správní poplatek ve výši 100,-- Kč se vybírá:
- při ztrátě OP
- při odcizení OP
- za poškozený, zničený OP
- za zápis nepovinných údajů (zápis titul, údaje o
manželce/manželovi, dětech)
Pokud občan žádá o zápis nepovinných údajů při
výměně OP, např. z důvodu skončení platnosti, správní
poplatek se nevybírá.
Pracovní náplně jednotlivých referentů odboru kancelář
starosty si můžete přečíst na internetových stránkách
města: www.chrastava.cz
Rozhovor s kpt. Karlem Pokorným, velitelem chrstavské služebny Policie ČR
Každý občan, který prochází Pobřežní ulicí si
všimne nového “kabátu” na domě, ve kterém sídlí
policie ČR. Nastaly také změny uvnitř Vaší služebny, a to
týkající se vybavenosti a úprav, ale i novinky ve Vaší
práci?
Máte pravdu, budova obvodního oddělení Policie byla na podzim
roku 2006 opravena z peněz Policie ČR a po mnoha letech
dostala tato služebna důstojnou tvář. Uvnitř budovy
k úpravám nedošlo, tyto úpravy jsou připravovány na
letošní rok. Proběhne oprava topení a dále z programu
P-1000 Policie ČR, dojde k úpravě vstupních prostor
oddělení tak, že bude zřízená tzv. recepce. V nové recepci
i celém oddělení Policie bude obměněn veškerý nábytek.
Pokud se týče evidence veškeré trestní činnosti, naše
oddělení od počátku letošního roku přešlo na systém
nazvaný ETŘ- elektronické zpracování spisů, které by mělo
zrychlit veškeré spisové řízení. Dále bych chtěl
poukázat na vybavení služebny z již zmiňovaného programu
P-1000, kdy byla vybavena baterkami, mikrovlnnou troubou a
digitálním fotoaparátem.
V loňském roce proběhly tiskem zprávy o
instalování internetu na služebny. Jaká je situace k dnešku,
popřípadě vyhlídky do budoucna?
Internet na obvodním oddělení v současné době není, jeho
instalace bude v nejbližší době neboť v současnosti
řešíme některé technické problémy.
Jakým způsobem Vám v prvním i druhém případě
pomohlo město?
Musím konstatovat, že v obou výše uvedených situacích nám
velice pomohla obec, především pan starosta Canov, který
velice ,, tlačil ” na kompetentní orgány Policie ČR jak
písemně, tak při osobních jednáních. Touto cestou bych mu
chtěl poděkovat.
Děkuji za rozhovor.
Zita Václavíková, redakce Chrastavských listů
Aktuality z provozu
veřejného osvětlení
Od čtvrtka 18. ledna 2007 do neděle 20. ledna 2007 bylo
odstraněno 64 poruch na veřejném osvětlení způsobených
vichřicí. Největší škody na veřejném osvětlení vznikly
v Bílém Kostele nad Nisou, kde došlo k celkovému zničení
vedení v délce zhruba půl kilometru, a to včetně
podpěrných bodů. Ing. Lambert Medřický, elektronova
Chrastava Hlášení poruch veřejného osvětlení: 485 143 442
(záznamník 24 hodin denně), 482 363 862 (přes den)
Chrastavské slavnosti 2007
Upozorňujeme zájemce o pořadatelskou službu při
Chrastavských slavnostech 2007, že přijímáme přihlášky
během měsíce února a března ve Společenském klubu, kde
obdržíte i formulář. Dále tento formulář najdete na
www.chrastava.cz.
ZV
Možnost rezervace vstupenek
do Lidových sadů!
Dovolte, abychom Vás informovali o tom, že Lidové sady Liberec
vstoupily do projektu Liberecké městské
karty. Například každý držitel čipové karty si
může na portálu http://vstupenka.liberec.cz zarezervovat
vstupenky na naše představení z pohodlí svého domova. Takto
rezervovanou vstupenky je pak možné vyzvednout až deset minut
před začátkem představení! Rádi bychom Vás také
upozornili, že Liberecká městská karta nabízí celou řadu
dalších výhod a služeb. Vydavatel pravidelně informuje
držitele o novinkách a zajímavostech. Pokud máte i Vy zájem
odebírat tyto novinky a zajímavosti, doporučujeme
zaregistrovat se na http://www.citycard.cz/pages/cc/city_info.htm
k odběru měsíčního zpravodaje. Měsíčník budete dostávat
elektronicky a pochopitelně zdarma. Naleznete v něm aktuální
informace a dozvíte se o příležitostech jak z kulturního
prostředí, tak každodenního života. K odběru novinek se
můžou samozřejmě zaregistrovat i ti z Vás, kteří nejsou
držiteli Liberecké městské karty.
David Pabiška pokořil
Dakar...
Poprvé v historii se slavné Rallye Dakar zúčastnil jezdec
Motoklubu Chrastava David Pabiška. I pro Davida to byla
Dakarská premiéra. Na jezdce čekalo 7915 km pouští. Start
soutěže byl 1.1.2007 v Lisabonu. Po dvou evropských etapách
se závodníci přeplavili do Afriky, kde začala náročnější
část této slavné soutěže.
Davida ihned od začátku soutěže provázela smůla a
technické problémy. Po první etapě musel vyměnit zadní
tlumič, ve druhé etapě odešla nová baterie (přerušení
,,+" pólu), na africkém kontinentu přestaly fungovat
přední tlumiče a na závěr všech problémů musel čtvrtou
etapu dokončit devadesátikilometrovou jízdou na ráfku
zadního kola. Poslední větší problém byl pád v 11.etapě,
kdy při předjíždění pomalejšího jezdce zajel do hluboké
koleje a...... následkem bylo poraněné koleno.
Všechny tyto nástrahy však David překonal a jako amatér
dojel až do Dakaru. Amatérští jezdci jsou opravdu největší
hrdinové této soutěže. Kluboví a týmoví jezdci mají
stoprocentní podporu v podobě servismenů, spousty náhradních
dílů a případné pomoci jezdců, které tyto týmy vysílají
do soutěže jako závodníky, ale ve skutečnosti nejlepší
jezdce zajišťují. Na závěr závodního pole jedou i také
takzvané závodní kamiony, ty však vezou díly pro jezdce
týmů na motorce nebo pro automobilové soutěžáky. Takové
zázemí je však o financích. My jsme rádi, že našim
jezdcům se podaří získat finanční prostředky aspoň na
účast na těchto soutěžích a pak jejich výsledky jsou o to
cennější.
David zajel, jak sám říkal, na jistotu - dorazit až k
Růžovému jezeru v Dakaru. Do cíle dojelo 126 motorek z
původních 245 na startu. V celkovém pořadí všech jezdců
dojel David na 42.místě. Ve třídě nad 451 ccm dokončil
soutěž na výborném 11.místě. Mezi všemi amatéry dokončil
Dakar na skvělém 8.místě. výčet výsledků je pro nováčka
dakarské rallye vynikající.
Nyní nás již čeká ukončení přípravy pro následující
endurovou sezónu a pomalu také další příprava a shánění
financí pro příští ročník Rallye Dakar. Úkol je o to
složitější, že v příštím ročníku bychom chtěli vyslat
na tuto soutěž s Davidem Pabiškou i Romana
Michalíka, který by takto rád ukončil svoji závodní
kariéru. Pro Motoklub je letošní Dakarská Rallye opravdu
výjimečná. Vždyť za Slovensko startovali jezdci Jaroslav
Katriňák - ten dokončil soutěž v absolutním pořadí na
skvělém 9.místě, a Ivan Jakeš, který měl smůlu a po
poruše elektroniky musel soutěž v páté etapě opustit. Ivan
Jakeš v loňské sezóně reprezentoval Motoklub v soutěži
družstev a svou účast přislíbil i letos. Jaroslav Katriňák
nás měl také v soutěži družstev reprezentovat, jeho start
však přerušilo onemocnění. Máme však Katriňákův
příslib pro letošní sezónu.
Rád bych připravil s těmito skvělými jezdci jako je Roman
Michalik, Jaroslav Katriňák, David Pabiška a Ivan Jakeš
besedu s autogramiádou. Předpokládám, že se všichni
setkáme v březnu v Itálii na prvním podniku Mistrovství
Evropy a určitě se na termínu besedy v Chrastavě dohodneme.
Michal Košina manažer
Dva osobní rekordy
chrastavských sportovních střelců
První střelecká soutěž, které jsme se účastnili, byla
Novoroční cena Jiříkova. V sobotu se střílelo ve stoje, a
to dorostenci a junioři stříleli 40 ran a dospělí 60 ran ve
stoje. V neděli stříleli žáci a mladší dorost v leže 30
ran. V této kategorii si zlepšil Halama Vítek a Paprskář Jan
svůj osobní rekord.
Muži-VzPu 60 ran stoje | body | umístění |
Petr Hedbávný | 527 | 9. místo |
Josef Rajnoha | 535 | 7. místo |
Klinger Petr | 521 | 10. místo |
Do 14 let-VzPu 30 ran leže | ||
Klára Hedbávná | 261 | 9. místo |
Do 12 let -VzPu 30 ran leže | body | umístění |
Halama Vítek | 281 | 5. místo |
Paprskář Jan | 245 | 13. místo |
Dorostenci-VzPu 40 ran stoje | body | umístění |
Jakub Hoffmann | 349 | 8. místo |
Čech Jiří | 324 | 9. místo |
Halama Vojtěch | 235 | 14. místo |
Další střelecká soutěž, které jsme se zúčastnili, se konala v Kolíně. Byl to první ročník a pro naše střelce neznámá střelnice. Přesto jsme nezůstali v poli poražených.
Muži-VzPu 60 ran stoje | body | umístění |
Petr Hedbávný | 550 | 5. místo |
Josef Rajnoha | 546 | 8. místo |
Petr Klinger | 525 | 12. místo |
Dorostenci-VzPu 40 ran stoje | ||
Čech Jiří | 305 | 9. místo |
Jakub Hoffmann | 349 | 8. místo |
Halama Vojtěch | 258 | 12. místo |
To, že sportovní střelnice v Chrastavě se dostává do
podvědomí střelecké veřejnosti dokazuje, že v letošním
roce budeme pořádat 4 střelecké soutěže pro sportovní
střelce. 21. dubna se uskuteční 2. ročník VELKÉ CENY
CHRASTAVY perkusních a historických zbraních. O týden
později proběhnou okresní přebory v mysliveckých
disciplinách ve střelbě z malorážky. Mistrovství ČR v
mysliveckých disciplínách se uskuteční 2. -3. června. Na
rozhraní července a srpna proběhne další mistrovství ČR
AVZO ČR v libovolné a sportovní malorážce 60 ran v leže a
3x20. Toto mistrovství se bude v našem městě konat letos už
po třetí. V rámci Chrastavských slavností umožníme
zájemcům a příznivcům sportovní střelby, aby si
vyzkoušeli střelbu z našich sportovních zbraní na terč.
Pravidelný trénink se koná každé úterý a čtvrtek od 16:00
hodin.
Josef Rajnoha - vedoucí SSK
Zprávy z kolové
Muži
První kolo Českého poháru se konalo 21. ledna 2007 u nás
v Chrastavě. Za náš oddíl bojovaly 2 dvojice mužů. Postup
do semifinále ČP si vybojovala dvojice Fadrhonc Daniel –
Brodský Tomáš, kteří se umístili na 2. místě. Druhá
naše dvojice obsadila 4. místo, bohužel nepostupové.
Semifinále proběhne 10. února ve Věrovanech u Olomouce.
U 23
Dne 13. ledna 2007 se v moravských Šitbořicích konalo 1.
kolo turnaje U 23. Za velmi silné konkurence získala dvojice
Fadrhonc Daniel – Hodaň Dalibor 3. místo a druhá dvojice
Bárta Miroslav – Košlík Vítězslav místo osmé. Druhé
kolo proběhlo v sobotu 27. ledna u nás v Chrastavě. První
dvě místa obsadila Svitávka a naše dvojice Fadrhonc Daniel
– Hodaň Dalibor získala opět místo třetí. Další kolo U
23 se bude hrát v březnu.
Celler Ladislav - vedoucí oddílu
Okénko radního Michala
Košiny
Vážení spoluobčané, dovolte mi další zamyšlení nad
situací v našem městě, přiblížit vám
své postoje a navrhnout další možné úpravy ve
městě. Od minulého vydání Chrastavských listů se
zasedání zastupitelstva nekonalo a zasedání rady města jen jednou. Takže pokud se jedná o
zasedání rady, mohu být spokojený s tím, že i když
proběhlo výběrové řízení na opravu kulturního centra
(staré školní jídelny), proběhne tato stavba jen v
případě státní dotace, a to až ve 100% výši dotace. S
čím jsem nesouhlasil, bylo doporučení rozpočtu města
zastupitelstvu pro rok 2007. Již dříve jsem navrhoval
navýšení grantu minimálně na 350 000,-- Kč, vyšší
podporu sportu a výstavbu prvního dětského hřiště ve
Frýdlantské ulici. V rozpočtu však byla ke kolonce grant
doplněna (později i ve znění upravena) kolonka sportovní a
kulturní akce ve výši 100 000,-- Kč. Součet tedy je 350
000,-- Kč, ale pokud spojím obě kolonky, dojdeme k závěru,
že na sportovní oddíly se dostane tak kolem poloviny této
požadované částky. Nechci ubírat právo na finanční
podporu společenským a kulturním spolkům, to určitě ne, ale
pokud si vezmeme soupis všech těchto oddílů a spolků, je
částka 350 000,-- Kč velmi malá. Stále se domnívám, že si
někteří lidé neuvědomují nutnost tyto spolky podporovat.
Že jejich činnost závisí na financích a sehnat sponzory a
podporu v kraji, nebo jen okresu, je velmi obtížná, někdy i
nemožná. Jejich činnost by mělo podporovat město. To je můj
názor. Tento názor zastávám čím dál tím více, zvláště
po informacích od představitelů jiných měst, kde tuto
podporu města zajišťují.
Na zastupitele města čeká nyní i další důležité
rozhodnutí. Chrastavský TJ Spartak žádá město o převzetí
jejich majetku a řízenou podporu městem. Půjde jistě o velmi
zajímavou diskuzi. Pokud mohu mluvit za sebe, budu určitě pro
převzetí Spartaku “pod křídla města”. Mrzí mne i
nezařazení výstavby dětského hřiště do rozpočtu města.
Určitě by se za cca 100 000,-- Kč daly vybudovat aspoň
některé dětské prolézačky a lavičky pro rodiče. Co bylo
dalším důvodem mé nepodpory rozpočtu, bylo i zařazení
možnosti spotřebitelského úvěru od firmy Syner. Za prvé si
myslím, že spotřebitelský úvěr není ideální řešení
pro město. Za druhé se domnívám, že poskytnutí úvěru od
firmy, která provádí ve městě akci (na kterou má být
úvěr poskytnutý), a předloží vedení města dodatek smlouvy
o navýšení cen na stavbu, neplní práce dle harmonogramu a
navíc i díky tomuto neplnění musí město navýšit
finančně i dozor nad touto firmou, je asi ne příliš
šťastné rozhodnutí. Na radě se započala i diskuze ohledně
zabezpečení parkování na náměstí 1.máje. V každém
městě je snaha dopravu (parkování) dostat nejlépe z centra
města. Navíc na parkovišti parkují auta i několik hodin, ba
i dnů. Myslím si, že dospějeme k instalaci parkovacích
hodin. Minimální částka 5,-- – 10,-- Kč za hodinu není
závratná. Navíc městské pokladně přinese nějaké finance
a parkování bude určitě na náměstí omezené. Dalším
místem pro řízené parkování je i Střelecký vrch. Spousta
obyvatel na Střeleckém vrchu nemůže parkovat a nebo parkuje i
zčásti proti předpisům. Někdo však parkuje jak své, tak i
služební auto. Domnívám se, a někteří občané mi tuto
domněnku potvrdili, že si u města zaplatí rádi parkovací
místo. Opět by cena měla být rozumná a pokud někdo bude
mít zájem o dvě, nebo tři parkovací místa, záleželo by na
městě, zdali je přidělí . Pár parkovacích míst by mohlo
být opět vyčleněno na parkovací hodiny. Opět i zde by byla
dobrá širší diskuze a návrhy nejen zastupitelů, ale i vás,
občanů, kterých se to přímo dotýká. I z tohoto důvodu by
bylo vhodné vytvořit na internetových stránkách města
diskuzní fórum. Možnost občanů zapojit se s pracovníky
úřadu do diskuze pomocí chatu. Jde o přímou a urychlenou
konfrontaci nejen postojů občanů a úředníků, ale i
způsob, jak zjistit názory občanů velmi rychle. Věřím, že
se mi podaří prosadit aspoň něco málo ze zmíněných bodů
a budou ku prospěchu města.
Michal Košina, radní města za SNK-Pro změnu v Chrastavě
Krajské instituce
jsou v nedohlednu
V poslední době, a to zejména po proběhlých
druhých volbách do krajských zastupitelstev, byla znovu,
hlavně na regionálních stránkách deníků, otevírána
otázka reformy veřejné správy a s tím spojené tzv.
plnohodnotné kraje. Toto téma bylo snad ve všech programech
kandidujících politických stran a hnutí v Libereckém kraji
před krajskými a komunálními volbami. Nebylo to však
poprvé, již v první fázi společenské transformace po roce
1989 se reforma územní veřejné správy stala předmětem
pozornosti politických kruhů a celé společnosti. Brzo po
sametové revoluci byla obnovena územní samospráva na
základních stupních (obcích). Byly zrušeny národní výbory
na všech stupních státní správy. Na okresní úrovni byly
nahrazeny okresními úřady, které vykonávaly výkon státní
správy na daném území. Na krajské úrovni došlo ke
zrušení národních výborů bez náhrady. Poté se více než
osm let pouze hovořilo o nutnosti českou veřejnou
správu změnit. Byla to právě ČSSD, která se tohoto
nelehkého úkolu zhostila. Zásadní význam pro nové krajské
uspořádání mělo přijetí ústavního zákona č. 347/1997
Sb., o zřízení vyšších územních samosprávných celků.
Nově vzniklé kraje se ovšem územně i co do počtu značně
liší od dosavadních krajů, zřízených zákonem č. 36/1960
Sb., o územním členění státu. Přijetím uvedeného
ústavního zákona byla v České republice zavedena vyšší
samospráva, což má zásadní význam z hlediska
decentralizace, dekoncentrace a subsidiarity ve veřejné
správě. Po vytvoření územního základu krajů a koncepce
reformy územní veřejné správy se stalo nejdůležitějším
úkolem právní zakotvení organizace krajské veřejné správy
a jejích kompetencí. Z tohoto pohledu měl největší význam
zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení).
Kompetence státní správy potom přešly na kraje na základě
zákona č. 132/2000 Sb. K tomu nutno dodat, že v České
republice se uplatňuje tzv. spojený model výkonu veřejné
správy, a to jak v úrovni obecního, tak i krajského
zřízení. Klíčovou otázkou reformy se stala tzv. druhá
fáze reformy územní veřejné správy. V rámci druhé fáze
byla k 31.12.2002 ukončena činnost okresních úřadů a jejich
působnosti byly přeneseny převážně na dva typy územních
samosprávných celků, tedy na obce s rozšířenou
působností, tzv. obce III.stupně (zřízené od 1.1.2003), a
na kraje, popř. na jiné orgány státní správy. Nová podoba
územní veřejné správy funguje přes čtyři roky. Žádný
kolaps, jak hrozily některé politické síly, se nekonal.
Je to otázka zákonů,
ale i peněz
Co tedy brání tomu, aby se nově vzniklé kraje staly
kraji se všemi kompetencemi? Je to zejména již zmiňovaný
zákon č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, v platném
znění, který dělí ČR na okresy (ne jak se mylně někteří
domnívají, že okresy jako územně správní jednotky státu
byly zrušeny) a kraje – ovšem kraje v té podobě, podle
níž funguje stále řada institucí a správních orgánů na
úseku státní správy. Zákon o územním členění není
však jediný, který se musí změnit. Týká se to také
zákona o soudech a soudcích a dalších. Paradoxem samozřejmě
je skutečnost, že např. některé instituce Libereckého kraje
mají dvojí řízení, ať se to namátkou týká Policie ČR,
soudů, státního zastupitelství, národního památkového
ústavu a mnohých dalších, kdy pro okres Semily je řízení
těchto institucí vedeno z Královéhradeckého kraje, a
ostatní tři okresy mají své krajské vedení v Ústí nad
Labem. Byl jsem proto potěšen, že tehdejší vláda
expremiéra Stanislava Grosse vzniklá v létě 2004 si jako
jeden z úkolu v rámci legislativní činnosti stanovila ve
svém programovém prohlášení předložit zcela nový zákon o
územním členění státu. Následně však proběhlo
zklamání - předloha zákona byla sice dvakrát od té doby
diskutována, nicméně nenaplnila očekávání občanů nových
samosprávných krajů. Svůj dluh zde však mají také zejména
kraje, jichž se tato problematika týká a které se v minulém
parlamentním volebním období nedokázaly domluvit na
případné společné iniciativě. Kraj má přece jako jednu ze
svých činností přímo zákonem stanovenou možnost
zákonodárné iniciativy. Že toho zatím kraje nedokázaly v
tomto směru využít možná omlouvá fakt, že kraje se v
prvním volebním období nově strukturovaly a měly
počáteční problémy “usadit” své činnosti. Jsem
přesvědčen, že nyní jim již nic nebrání podat společnou
zákonodárnou iniciativu. Poslední možností je zákonodárná
iniciativa samotných poslanců. Málokomu je známo, že již po
dvou měsících po volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu
ČR v roce 2002 jsem jako jeden ze dvou předkladatelů
inicioval změnu zákona o územním členění státu. Bohužel
v té době jsme se značně rozcházeli o budoucí podobě
zákona i na samotném poslaneckém klubu ČSSD a po diskusi jsme
proto návrh zákona vzali zpět. Přiznám se, že po minulém
čtyřletém působení v Poslanecké sněmovně se spíše
přikláním k vládní předloze, kterou je možné po
diskusích případně přes příslušné sněmovní výbory
upravit. Nedílnou součástí nového návrhu zákona musí být
i vyčíslení nutných finančních a personálních nákladů
spojených s těmito změnami a finanční nároky bude nutné
promítnout do výhledu státního rozpočtu na několik let
dopředu. Předpokládal bych v tomto směru široký koncenzus
všech hlavních politických stran zastoupených v Poslanecké
sněmovně.
Věřím, že liberečtí poslanci dokáží spojit síly
Nesporným faktem však je, že nový zákon o územním
členění státu a s tím změna dalších zákonů je nutná
pro nastartování tzv. třetí etapy reformy veřejné správy,
která by mohla i přispět k reformě ústředních orgánů
státní správy. To zde již vůbec nechci rozebírat tolik
diskutované otázky, kterými jsou např. přímá volba
prezidenta, přímá volba hejtmanů a starostů apod. To je již
skutečně na jinou diskusi. Předpokládám, že v tomto
volebním období budou realizovány změny, které v konečném
důsledku, i třeba rozloženě v několika letech, ještě více
přiblíží státní správu občanovi a našemu kraji dají
všechny ty instituce, po kterých volají nejen občané, ale i
odborníci a téměř celá politická reprezentace všech
nových krajů. Věřím, že i poslanci, zvolení ve volbách
2006 za Liberecký kraj, dokáží spojit své síly a dokáží
napříč politickým spektrem zahájit diskusi o tolik
potřebných změnách, nastíněných výše. Občan kraje by
diskuse nad těmito tématy určitě přijal více než diskuse
nad předlohou zákona o rentě k důchodu olympionikům.
Bc. Oldřich N ě m e c, nezávislý, exposlanec
Parlamentu ČR za ČSSD v letech 2002-2006, zastupitel města za
SNK-Pro změnu v Chrastavě
(Pozn. autora: článek vyšel v upraveném znění také dne
22.1.2007 v regionální příloze MF Dnes)
Pozemky pro 60 rodinných
domků
Ve vývěsce MěÚ je k prodeji nabízen soubor pozemků k
výstavbě cca 60 RD v lokalitě ulic Polní a Sedmidomská.
Prodej těchto pozemků nepovažuji v dnešní situaci města za
dobrý nápad a dávám k diskuzi svoje argumenty.
1. Cena pozemků 250Kč/m2 při prodeji celku přinese městu a
ostatním vlastníkům částku cca 25 milionů korun, ze které
je navíc nutno odečíst náklady spojené s prodejem. Srovnejte
s předpokládanými náklady částečné rekonstrukce
jediné budovy z majetku města – ZŠ na náměstí - cca
50 milionů.
2. Jedinou “ přidanou hodnotou”, kterou město prodejem
získá, je navýšení ceny z původní ceny zemědělských
pozemků na cenu pozemků stavebních, kterou připravily
předchozí generace na radnici. O co vyšší přidaná hodnota
se nabízí v případě, že by se jednalo o pozemky pro stavbu
připravené – tzn. zasíťované k hranicím jednotlivých
parcel a s vystavěnými hrubými komunikacemi. Činností,
spočívající v přípravě pozemků ke stavění a tím k
několikanásobnému zvýšení jejich původní ceny, se živí
množství firem a jejich zisk při dobře odvedené práci
bývá skvělý !
3. Neřízeným stavěním v takto rozlehlé lokalitě jistě
dojde k situaci podobné s územím na konci Bílokostelecké
ulice, kdy stavebníci vystavěli rodinné domky, následně se
několikrát překládaly a tvořily s nemalými náklady sítě
a teprve nakonec se vybudovaly komunikace. Jaká byla kvalita
života v této lokalitě, vám nejlépe odpoví její
obyvatelé.
4. Největší riziko však vidím ve zcela jiné záležitosti.
V posledních cca 5 letech se naše město potýká s problémem,
které ho naprosto spolehlivě odsouvá na druhou, spíše však
třetí kolej. Tím je tragická změna ve složení obyvatelstva
a s tím spojené problémy s ničením a rozkrádáním majetků
ve vlastnictví města, firem či občanů, násilím, s
neskutečným nepořádkem po městě (snad vyjma náměstí a
nejbližšího okolí). Odpadky se válí kam oko dohlédne, z
komínů se valí smrad z PET flašek, naplněných vyjetým
olejem a ze spalovaných plastů a částí nábytku. Ztrácíme
ve městě jednu službu i obchod za druhým, protože
přestávají mít logicky zákazníky. Nahrazují je provozovny
typu herna a zastavárna – komu a k čemu slouží, nechám na
úvaze čtenáře. Z prosperujícího městečka z počátku 90.
let se stává výspa lumpů, pasáků a ubytovna páté cenové
kategorie, ovšem skvěle a luxusně dotovaná ze státního (tj.
i vašeho) rozpočtu…
Pokud by se podařilo přivést do Chrastavy 60 prosperujících
rodin, které si zakoupí pozemky kvalitně připravené ke
stavění, jistě za ně zaplatí i odpovídající cenu, což je
první selekce potencionálních obyvatel. Na připravených
pozemcích pak vystaví během krátké doby to, co mělo být
vystavěno a naše město získá několik stovek nových
obyvatel, kteří mohou pomoci městu vrátit jeho dřívější
formát a svojí přítomností si vynutí řešení
zanedbávaných problémů.
V opačném případě hrozí to, že noví obyvatelé se budou
brodit v bahně stavby deset, patnáct let a s nimi i polovina
města.
Hrozí ale i to, že část pozemku zakoupí podnikatel, který
zde vystaví 120 holobytů pro nepřizpůsobivé obyvatele
odkudkoliv a jejich prostřednictvím zinkasuje od státu nemalý
peníz. Tato forma parazitování na největších chudácích by
stála za delší pojednání.
Návrh k řešení je jediný – i nadále, avšak aktivně a
profesionálními prostředky hledat společníka k potřebné
přípravě pozemků, ponechat městu určitý strategický
majetkový podíl na celé transakci a tím až do poslední
chvíle možnost ovlivnění toho, kdo a co se vystaví a v
neposlední řadě i toho, kdo z koláče vzniklého zhodnocením
dnešního pole ukousne svůj díl. Je nasnadě, že by město
při porcování medvěda nemělo chybět. Stejná je jistě i
snaha ostatních majitelů zmíněných pozemků.
Co se týče případné námitky, že typ výstavby je dán už
předem regulačním plánem - i tento plán je poplatný
poptávce a o tom , co se bude dít na radnici za 2 či 4 roky,
nikdo nic neví. Vzpomeňte, jak dopadl velkorysý projekt z
počátku 90. let na zprůjezdnění města – scvrkl se na
kontroverzní obslužnou komunikaci k továrně...
Myslím, že k takto důležitému rozhodnutí, které může
zásadním způsobem, ať už k lepšímu či horšímu, ovlivnit
budoucnost našeho města, je třeba zaujmout zodpovědné a
kvalifikované stanovisko a ne podléhat momentální potřebě
vylepšení městského rozpočtu. Takto důležitým
rozhodnutím by měla předcházet diskuze a spousta tvrdé
práce. Pokud to v současné situaci není možné, navrhuji
odložit celou záležitost na příhodnější období . Peníze
budou potřeba i za 5 let a cena pozemků ke stavění rozhodně
neklesne...
Ing. Lambert Medřický, jr. - kontaktní adresa:
elektronova@volny.cz
Nepřátelé lidu? Nikoliv!
Nepřátelé KSČ!!!
Kdo nejde s námi, jde proti nám, říkávali komunističtí
vládci po desítky let a mysleli to smrtelně vážně. Každý,
kdo nesdílel marxistické myšlenky a budovatelské nadšení,
byl nazván reakcionářem a nepřítelem lidově demokratického
zřízení, agentem imperialismu a válečným štváčem,
buržoazním vykořisťovatelem či kulakem. Tito lidé byli
komunistickým režimem pronásledováni, veřejně
dehonestováni, vězněni a bohužel i posíláni na smrt.
Komunistické kádrování, nazývané třídní boj, nezačalo
“vítězstvím pracujícího lidu nad reakcí” v únoru
1948, ale dávno před ním – už krátce po skončení druhé
světové války.
Pronásledování jako státní politika
V listopadu 1945 se soudruzi v bezpečnostní komisi ÚV KSČ
usnesli, že budou muset začít získávat informace “za
účelem sestavení listin všech státně nespolehlivých,
reakčních a lidu nepřátelských osob, sloužících dosud na
vedoucích místech v celém bezpečnostním aparátě". Je
velmi pravděpodobné, že právě podle těchto seznamů se
ještě před “vítězným Únorem” vedly čistky ve Sboru
národní bezpečnosti. Seznamy se ale dobře hodily i během
únorových dní v roce 1948, kdy podle nich “očištěná”
Bezpečnost zatýkala odpůrce KSČ. Pronásledování
skutečných i domnělých odpůrců povýšili komunisté na
státní politiku. Únorovým pučem rozdělenou společnost
proto decimovali, jak mohli. V zemi aktivně úřadovaly
Státní bezpečnost, Akční výbory, organizace KSČ na
nejrůznějších úrovních, uliční výbory KSČ,
donašeči… A Národní shromáždění jim k tomu vyrábělo
potřebné zákony. Už 25. října 1948 přijalo zákon
zřizující tábory nucené práce (TNP). Do nich se dostal
každý, kdo byl režimu nepohodlný – a tak se tábory plnily
tisíci nevinných lidí. Jen v období 1948 – 1954 jich podle
historika Karla Kaplana bylo na 23 tisíc. V roce 1950 vznikly i
první PTP, neboli pomocné technické prapory. Určit přesný
počet vojáků, kteří jimi prošli v letech 1950 – 1954
zatím ale není možné. Historici odhadují, že šlo asi o 60
tisíc mužů, z nichž zhruba 22 tisíc bylo z politických
důvodů.
Akce T–43
V roce 1949 proběhla represivní akce proti “třídnímu
nepříteli" s názvem T–43. Na ministerstvech, v
centrálních úřadech, v různých svazech průmyslu a
živnostníků byly získávány seznamy “nepřátel”. Dělo
se tak tajně, pod hlavičkou Statistického úřadu a
funkcionáři dotčených institucí ani dobrovolní pracovníci
statistiky pravý účel pořizování seznamů neznali.
Kartotéku s asi 210 tisíci jmen po skončení akce převzala
Státní bezpečnost a využívala pro další perzekuce. O
vzniku “černé kartotéky" bylo rozhodnuto 15. října
1949 na mimořádné poradě komise pro bezpečnost. A kdo
v komisi seděl? Generální tajemník ÚV KSČ Rudolf
Slánský, ministr spravedlnosti Alexej Čepička, velitel StB
Jindřich Veselý, pracovníci ÚV KSČ Karel Šváb a Antonín
Novotný a náměstek ministra vnitra Jindřich Kotál.
Přepadení klášterů
O rok později spustila Státní bezpečnost na pokyn ÚV KSČ
proti představitelům církevních řádů a kongregací “Akci
K”. V dubnu 1950 ve dvou vlnách přepadla a obsadila mužské
kláštery. Do centralizačních klášterů přemístila 2.376
mnichů z 28 řádů a z 219 řádových domů, 175 z nich
skončilo v internačních klášterech se zvlášť ostrým
režimem. Likvidace klášterů nepříznivě zasáhla do života
i několika set mladých lidí, kteří byli v klášterních
školách či internátech a pocházeli ze sociálně slabých
skupin. Od srpna do října 1950 pak proběhla “Akce VŽK”,
tedy vyklizení ženských klášterů. V první etapě bylo víc
než deset tisíc řádových sester přemístěno, v druhé
etapě 4.073 svezeno do 33 středisek. V další etapě byly
ženy z těchto středisek nasazeny na práci v průmyslu.
Mezitím probíhala “rychlovýchova" zdravotnických
sester, které měly v nemocnicích nahradit jeptišky. Byl
vyvíjen tlak, zejména na mladší řeholnice, aby vystoupily z
řádů a navrátily se k světskému životu.
Bývalí lidé
Takto neuctivě komunistický režim už od roku 1948 označoval
celé skupiny lidí, kteří se “provinili” proti režimu jen
tím, že měli větší majetek, podnikali či byli
demokratického smýšlení (viz seznam pod čarou). Ti
všichni se ocitli na seznamech a v evidencích KSČ a Státní
bezpečnosti. Zatímco v dubnu 1959 bylo evidováno 47 299
“bývalých lidí”, v lednu 1962 jejich počet stoupl na 96
750. V roce 1964 byli převedeni do nové evidence
nepřátelských osob a jejich počet klesl na šest tisíc.
Noví nepřátelé
Po potlačení pražského jara 1968 byla společnost
komunistickými normalizátory znovu rozdělena. V září 1970
ministr vnitra vydal nové směrnice k evidování
nepřátelských osob. Tentokrát do ní byli zařazeni
především jednotlivci a skupiny lidí, kteří se během roku
1968 nějak angažovali – “představitelé a aktivní
členové reakčních nepovolených nebo zakázaných
organizací, politických stran (KAN, Společnosti pro lidská
práva, pravicových sociálních demokratů, Demokratické
strany Slovenska atd.); představitelé pravicového oportunismu,
jakož i představitelé sionistického hnutí, u nichž byla
zjištěna aktivní činnost nebo spojení
s protisocialistickými a antikomunistickými silami doma i v
zahraničí; organizátoři a mimořádně aktivní účastníci
masových akcí, demonstrací a protisocialistických
vystoupení; šiřitelé nepřátelských letákových akcí,
psychického a fyzického teroru; aktivní činitelé K 231,
Slovenské organizace na ochranu lidských práv a osoby, které
spáchaly trestné činy podle I. hlavy trestního zákona,
zejména vlastizrady, teroru, diverze, sabotáže,
vyzvědačství, rozvracení, podvracení, rozšiřování
protistátních dokumentů v širším měřítku a navrátilci;
reakční představitelé a ideologové církevní hierarchie,
dále koncilové obnovy, tajných řádů, sekt a laického
hnutí; organizátoři a ideologové z řad antisocialistických
a antikomunistických sil na úseku kultury, vědy,
zdravotnictví, školství, ekonomiky, státního aparátu a
služeb, o nichž bylo zjištěno, že udržovali nebo udržují
styky s prominenty čs. emigrace a nepřáteli doma
a v zahraničí.” V polovině roku 1970 Státní bezpečnost
evidovala na 4 700 takových “nepřátelských” osob a na
konci roku 1976 už 8 000. V říjnu 1989 bylo v evidenci 7 261
nepřátelských osob. KSČ se nespokojila jen s vnitráckými
seznamy nepřátel a pořídila si vlastní “Jednotnou
centrální evidenci představitelů, exponentů a nositelů
pravicového oportunismu, organizátorů protistranických,
protisocialistických a protisovětských kampaní a akcí”.
Tato kartotéka měla zabránit návratu “exponentů" do
významných funkcí. Do evidence měli být zahrnuti vyloučení
či vyškrtnutí komunisté i bezpartijní, členové jiných
politických stran a členové různých organizací vzniklých
po lednu 1968 (KAN, K 231 apod.). Sekretariát ÚV KSČ schválil
v červnu 1974 seznam s 6 335 “exponenty". Jak vidno,
režim, který se označoval za humanistický, se programově
postavil proti všem, kteří s ním nesouhlasili a zlikvidoval
celé tradiční společenské vrstvy, na kterých bylo
Československo postaveno. A když bylo třeba, obrátil se i
proti dělnické třídě, jejíž předvojem se deklaroval být.
Mgr. Daniel Růžička
Za “bývalé lidi” byli označeni:
- bývalí představitelé velkoburžoazie, jako továrníci,
majitelé dolů, majitelé velkého počtu akcií, členové a
vedoucí činitelé správních rad, koncernů, monopolů,
syndikátů a bank, velkoobchodníci, velkostatkáři apod.,
jejich rodinní příslušníci, pokud mají nepřátelský
poměr k lidově demokratickému zřízení.
- kulaci a jejich rodinní příslušníci s nepřátelským
poměrem k lidově demokratickému zřízení
- bývalí přisluhovači buržoazie, jako ředitelé bank,
továren, dolů a hutí, buržoazní odborníci apod., jejichž
poměr k lidově demokratickému zřízení je nepřátelský
- bývalí představitelé cizích kapitalistických
průmyslových podniků a obchodních firem a organizací,
představující báze kapitalistických rozvědek (např. Ciba,
Siemens, UNRRA, Joint)
- bývalí vyšší činitelé kapitalistického státního
aparátu (justice, ministerstva zahraničních věcí, obchodu,
financí, policie, četnictva a armády), buržoazní
zpravodajští orgánové, zvláště vojenští a policejní,
kteří absolvovali různé zpravodajské školy, kursy,
parakursy v západních armádách, v armádě první ČSR a
doby okupace a byli pro svůj nepřátelský postoj propuštěni
ze služby
- funkcionáři a aktivní členové bývalých fašistických
stran a organizací, jako Národní obce fašistické (NOF),
Národního sjednocení, Kuratoria, Vlajky, Ligy proti
bolševismu, Svazu pro spolupráci s Němci, Veřejné osvětové
služby (VOS - zvláště bývalí obvodní vedoucí) a osoby,
které aktivně pomáhaly fašistickým okupantům
- vyšší funkcionáři a aktivní členové bývalých
nacistických stran, organizací a spolků jako NSDAP, Henleinova
strana (SdP), Deutsche Partei (DP) atp., dále všichni
příslušníci SS, SA a Hitlerjugend
- vyšší funkcionáři a reakční členové bývalých
politických stran a organizací, jakož i jejich odnoží (na
příklad Selská jízda, Národní garda, Junák, Orel, Sokol
atp.)
- vyšší funkcionáři a někteří zvláště aktivní
členové bývalé Hlinkovy slovenské lidové strany (HSLS),
Hlinkovy mládeže (HM), Hlinkovy gardy (HG) a všichni členové
Pohotovostních oddílů HG (PO HG)
- reakční představitelé církví a sekt
- představitelé společností a klubů (např. YMCA, YWCA,
Rotary club, justify přátel USA)
- bývalí agenti policie a buržoazních zpravodajských
aparátů z doby I. ČSR, okupace a samostatného Slovenského
státu
- reakční představitelé buržoazního odboje v tzv.
protektorátu a Slovenském státu
- navrátilci z kapitalistických států, zejména ti, kteří
opustili ČSR po osvobození v roce 1945 a po únoru 1948,
nejbližší příbuzní a důvěrní známí význačných
bývalých představitelů buržoazie a jejich přisluhovačů,
uprchlých do ciziny
- všechny osoby, které si odpykávaly trest za špionáž,
teror, diverzi a jiné zvláště nebezpečné protistátní
trestné činy, organizátory nebezpečného rozkrádání,
spekulace, devizových trestných činů a pašování,
nebezpečné padělatele a u VB některé deklasované živly –
recidivisty
- jiné osoby nebezpečné lidově demokratickému zřízení,
například osoby, které vzhledem k charakteru své bývalé
činnosti disponovaly velkým bohatstvím, jako majitelé
brusíren drahokamů, pasíři atd., zlatníci, hodináři,
starožitníci, kožešníci, majitelé zubních ambulatorií,
lékárníci, majitelé strojíren, dílen, větší výrobci
zboží a zařízení, větší živnostníci a obchodníci,
majitelé velkých zábavních podniků, realitních a jiných
"kanceláří", advokátních firem, vývozních,
dovozních a dopravních podniků, dalších velkých podniků i
provozoven a dále všechny osoby, které platily milionářskou
dávku.
(z přísně tajného Rozkazu ministra vnitra č. 1/1959 z 3.
ledna 1959)
Rozhovor s dokumentaristkou
Kristinou Vlachovou o jejím novém dokumentu “Kauza Uherské
Hradiště”
Dne 22.února ve 20 hodin uvede Česká televize na ČT2
v premiéře hodinový dokument “Kauza Uherské Hradiště”.
Jeho autorkou je dokumentaristka Kristina Vlachová, která se ve
svých filmech věnuje zločinům komunismu. Natočila dokumenty
Zpráva o Králi Šumavy (2000), Začít spolu (2001), Věž
smrti (2002), Cesta naděje (2005) a Dračí setba (2006).
V současné době pracuje ve slovenském Ústavu paměti
národa v Bratislavě.
O čem je Váš nejnovější dokument?
Kauza Uherské Hradiště mapuje případ tří vyšetřovatelů
Státní bezpečnosti – Aloise Grebeníčka, Vladimíra
Zavadilíka a pozdějšího tvůrce Železné opony Ludvíka
Hlavačky, kteří byli od roku 1994 stíhání za mučení
politických vězňů. Časosběrné natáčení trvalo celých
deset let. Dokument mapuje jednotlivé fáze tohoto případu,
zaznamenává cenné výpovědi mnoha bývalých politických
vězňů, kteří se odvysílání filmu již nedožili.
Jak se stavěl k natáčení samotný Alois
Grebeníček?
Aloise Grebeníčka jsme zastihli v jeho bydlišti v Uherském
Hradišti-Starém Městě v očividné duševní i fyzické
svěžesti. Zatímco jeho advokát JUDr. Čestmír Kubát
prohlašoval, že všichni svědkové proti Grebeníčkovi jsou
falešní, Grebeníček si na svého advokáta hořce stěžoval,
co ho stojí peněz. Skutečnost, že byl obžalován, považoval
za “divadýlko” jehož by nebylo, kdyby jeho syn nebyl
(tenkrát) předsedou KSČM.
Zažila jste při natáčení nějakou horkou chvilku?
Horké chvilky byly skoro všechny. Zvláště, když se různí
marxisti a trockisti – v současné době ve významných
funkcích – velice mazaným způsobem snažili moji práci
zmařit.
Jakou očekáváte reakci diváků?
Vzhledem k tomu, že soud s Aloisem Grebeníčkem –
zdůrazňuji: soud, který se nikdy neuskutečnil! – byl svého
času v popředí zájmu všech médií, očekávám opravdu
mimořádný divácký zájem.
Jaká, myslíte, bude reakce Grebeníčkova syna
Miroslava? Poskytl Vám rozhovor?
S Miroslavem Grebeníčkem jsem se pokusila o rozhovor
několikrát – už v době, kdy jsem v České televizi
pracovala pro pořady Nadoraz a Klekánice. Bohužel, vždycky
před námi prchnul, většinou do auta, a zmizel. Loni na 1.
máje na Výstaviště dokonce ani nepřišel… To mi bylo
opravdu velice líto.
Co říkáte na současnou snahu komunistů popírat
zločiny komunismu?
Na popírání jakýchkoli zločinů nevidím nic divného.
Vraždy a lži přece vždy kráčí ruku v ruce… A když
existuje tolik popíračů holocaustu, proč by právě
komunisté měli přiznávat pravdu? Odhalovat pravdu není
úkolem komunistů, ale nás filmařů, historiků a
novinářů… Zachytit cenná svědectví a analyzovat, PROČ se
to stalo… Aby se zločiny proti lidskosti nemohly opakovat
donekonečna.
Myslíte si, že se společnost dobře vyrovnává se
svou minulostí? A je postoj společnosti k politickým
vězňům dostatečně pozorný?
Co je to "dobře"? Bývalí političtí vězni dostali
za své utrpení trošičku peněz – coby
"odškodnění", někteří dokonce i medaili, kterou
by měl dostat každý, kdo v tom hanebném zrádcovském režimu
nezradil. Někdy ji však – bohužel – dostali i ti, kteří
zradili… V roce 1990 nám bylo naprosto jasné, co je
zapotřebí: nezávislé soudy a nezávislá média. Jak
vypadají naše soudy dnes, uvidí diváci ČT v dokumentech
Kauza Uherské Hradistě a Dračí setba (bude i na internetu
ČT). Bohužel i ti nejhorší soudci jsou dnes de facto
neodvolatelní… Skvěle o tom v “Kauze” hovoří bývalá
ministryně spravedlnosti Vlasta Parkanová.
Děkuji za rozhovor.
Pro Chrastavské listy připravil v lednu 2007 Daniel Růžička
O čekání na
vládu, na sníh a o našem volebním programu
Tak jako jsme dlouho, od června minulého roku, čekali na
vládu, jež dostane důvěru ve Sněmovně, tak podobně jsme
již od poloviny listopadu minulého roku čekali na první sníh
letošní zimy. Tak podobně vnímám názory mnoha občanů ve
městě na povolební uspořádání a na to, zda jsme třeba
schopni prosadit alespoň některé body z volebního programu SNK
– Pro změnu v Chrastavě. Vlády s důvěrou jsme se po
více než sedmi měsících dočkali. Pravda, trochu to
“bolelo”, než se naši politici domluvili. Ale vláda je na
světě, předpokládám, že opozice bude důstojnou opozicí
nikoliv s nulovou tolerancí, jak ostatně hlásají
v poslední době někteří představitelé největší
opoziční strany, ale opozicí, která dokáže podpořit i ty
dobré návrhy vládních předloh či poslaneckých iniciativ,
které se nás bezprostředně dotýkají a povedou v obecné
rovině ke zlepšení života nás všech. Ať již v oblasti
daní, životního prostředí, v sociální oblasti a mnoha
dalších. První sníh této zimy již také máme za sebou.
Chvíli to trvalo a také ho najednou požehnaně napadlo.
Nejvíce bědují asi silničáři a diví se, že v lednu
napadl sníh!!! Samozřejmě to s sebou přináší i mnoho
negativ, včetně mnohanásobně zvýšeného počtu dopravních
nehod, daných nepřizpůsobením jízdy stavu vozovek ze strany
některých neukázněných řidičů. Má to za následek mnoho
kolizí, spojených i s úrazy, bohužel mnohdy i tragickými.
Určitě by stálo za to přemýšlet o povinnosti nazout na zimu
zimní pneumatiky, ať již formou zákona nebo alespoň
vyhlášky. Snad nejvíce mají ze sněhu radost děti, a není
ani divu, méně již energetici a nejméně asi zdravotníci a
již zmínění silničáři.
Po tomto úvodu se dostávám k plnění volebního programu SNK-Pro
změnu v Chrastavě. V něm jsme jasně nastínili pro
stávající volební období, čím se chceme zabývat. Oněch
dvacet pět bodů je v současné době v našem sdružení
diskutováno a postupně se budeme snažit jednotlivé body
v radě města a zastupitelstvu projednávat a prosazovat.
V radě města máme své, i když co do počtu mandátů
v zastupitelstvu spíše symbolické, zastoupení. Povolební
uspořádání modro-oranžovo-rudé koalice zde již nechci
příliš rozebírat, řečeno a napsáno toho již bylo dost.
Pokud tedy říkám symbolické, myšleno tedy co do počtu
mandátů za SNK-Pro změnu v Chrastavě proti poměru
jiných volebních stran zastoupených v zastupitelstvu města,
nikoliv myšleno “pouze do počtu”. Pan Michal Košina,
radní města, je beze sporu již zkušeným komunálním
politikem a přesně ví, co občany ve městě pálí a na co se
konkrétně zaměřit. Ostatně přivítal jsem zavedení jeho
okénka radního na stránkách Chrastavských listů a na webu
města, kterými nastiňuje veřejně nejen názory své, ale
přenáší také vesměs názory našeho sdružení.
Předsedkyní kontrolního výboru zastupitelstva města byla
zvolena paní Romana Krčková. Pro paní Krčkovou je to funkce
nová, přesto jsem přesvědčen, jak ji znám, že se s touto
funkcí dokáže vypořádat. Určitě ji pomohou ti, kteří
již v kontrolním výboru pracovali v minulém volebním
období. Do sociální a bytové komise jsme navrhovali pana
Martina Suchomela. Bohužel ho rada města neschválila. Poté
jsme ho navrhli za člena finančního výboru. Bohužel ani tam
nebyl zastupitelstvem města zvolen. Jsem však přesvědčen,
že i ostatní členové zastupitelstva za SNK mohou přinést a
přinášejí své pohledy na život ve městě a svými náměty
a postoji přispívají k tříbení názorů v zastupitelstvu
města. Ostatně výběr kandidátů za SNK byl proveden
pečlivě, což se i odrazilo ve výborném výsledku ve
volbách. Na doplnění musím ještě uvést, že velice dobrou
spolupráci máme také s paní Ing.Petrou Némethovou za
KDU-ČSL. Co se týká konkrétních věcí, tak osobně jsem
již dne 30. listopadu minulého roku podal několik písemných
podnětů vedení města na řešení některých problémů,
které nás většinově trápí zřejmě všechny. Především
jsem podal podnět na obnovení značení přechodů pro
chodce včetně jejich osvětlení. Vzhledem k bezpečnosti
občanů města a poměrně velké kapacitě v dopravě
v centru města se mi jeví jako nezbytné obnovit značení
přechodů pro chodce v centru města včetně nočního
osvětlení. Vybudování osvětlení jsem navrhl u přechodů
pro chodce umístěných na náměstí 1.máje, v ulicích
Liberecká, Nádražní, Andělohorská, Školní, Pobřežní a
Vítkovská. Většina ulic je ve správě Krajské správy
silnic Libereckého kraje. Nutno podotknout, že vedení města
již příslušnou žádost na Krajskou správu silnic zaslalo.
Dále jsem uplatnil k vedení města návrhy do rozpočtu
města a investičního plánu města na rok 2007 ve
věci rekonstrukce povrchu komunikace v Bílokostelecké ulici,
návrh na studii rekonstrukce městského koupaliště, návrh na
studii využitelnosti městského parku a jeho následnou úpravu
a revitalizaci, a také návrh na aktualizaci a obnovu
informačního systému města. O rozpočtu města a
investičním plánu na rok 2007 se bude hovořit na
zastupitelstvu města dne 29.1., tedy již po uzávěrce
únorového čísla Chrastavských listů. Výše uvedené
návrhy vesměs vycházejí z volebního programu SNK-Pro
změnu v Chrastavě. Chci občany města ubezpečit, že
přes fakt, že naši zastupitelé nejsou v nejužším vedení
města (díky tristní situaci, kdy se ti, co prohráli volby,
spojili proti vítězi voleb), že vyvineme maximální úsilí
k tomu, abychom v tomto volebním období naplnili v co
největší míře náš volební program, se kterým jsme před
občany předstoupili. Vaše případné náměty pro zlepšení
života ve městě spolu s dalšími podněty můžete zasílat
na moji e-mailovou adresu: onemec@seznam.cz. Rád je projednám
v našem sdružení a dle charakteru i postoupím dál
k vedení města. Přeji vám hezké únorové dny.
Bc. Oldřich N ě m e c, zastupitel za SNK-Pro změnu v
Chrastavě
Inzerce
KOUPÍM různé výrobky zdobené korálky do r. 1950 – taštičky – pompadůrky, pouzdra na hodinky, oděvní doplňky, svaté obrázky atd. Dále koupím vzorníky korálků a staré korálky navlečené i nenavlečené. Informace tel.: 603 260 778
KOUPÍM staré zemědělské nářadí za koně, postroje, chomouty, vůz – k použití k původnímu účelu.
Daruji za odvoz koňský hnůj. Informace na tel.: 603 260 778.
PRODÁM dřevěná garážová vrata s rámem, ošetřená, velmi zachovalá, nutná oprava části rámu, levně. Tel.: 724 250 098.
PRODÁM rohovou rozkládací sedací soupravu + křeslo, pěkná, původní cena 15 tisíc, prodám za 10 tisíc Kč, při rychlém jednání sleva. Tel.: 724 250 098.
PRODÁM modelářskou stavebnici 1:32 model TBF AVENGER firmy Trumpeter. Stavebnice je v původní krabici – nepoužitá. Cena do 2 000,--Kč. Při rychlém jednání sleva. Informace: p. Krejčík (Technické služby Chrastava, bývalá ubytovna Kovák)
KOUPÍM zemědělské pozemky – orná půda, louky, pastviny v okolí Chrastavy pro zemědělství. Nabídněte na tel.: 482 720 945
Nad českou republikou
se přehnala vychřice, která ničila i v našem okolí....
V noci z 18. na 19. ledna 2007 se přehnala nad celou Evropou
vichřice, která se nevyhnula ani Chrastavě. Střechy na
mnohých budovách, byly více či méně poškozeny (na snímku
jsou další záběry z mateřské školy v Luční ulici, kde
vítr odfoukl plechovou krytinu). Velké škody vznikly v
celostátním i místním měřítku také na lesních porostech.
Od 25.1. – 5.2.2007 byl v některých krajích, včetně
Libereckého,dokonce vyhlášen nouzový stav, který zakazuje
vstup, pohyb a pobyt v lesích. - iv -