Video TV Chrastava: přeložka v Pobřežní - rozhovor s Libuší Mlynářovou
V srpnu roku 2015 je kompletně zprovozněna přeložka na Frýdlant (oficiálně
přeložka II/592), je hotova její závěrečná třetí etapa. Čtvrt století poté, co
tento záměr poprvé oficiálně schválilo zastupitelstvo města. Jaké byly hlavní
body té čtvrtstoletí dlouhé mnohdy velmi komplikované cesty?
(1985 – první usnesení o takovéto vizi na plenárním zasedání MěNV)
1990 - město začalo usilovat o vybudování přeložky, která by odvedla dopravu z
nám. 1. máje a návazných ulic a vytvořila nové spojení na Frýdlant v Čechách
1994 - přeložka byla úředně zanesena do plánů města schválením územního plánu
centrální zóny
1998 - plánovaná přeložka byla potvrzena schválením územního plánu města
2003 - podařilo se uzavřít dohodu s Libereckým krajem o směně komunikací, tzn.
že Liberecký kraj vzal na své břímě financování plánované akce (město jako
původní vlastník komunikací by nikdy nesehnalo potřebné finanční prostředky) s
tím, že město vykoupí na své náklady potřebné pozemky a domy a zafinancuje
chodníky a další neuznatelné náklady, město se zavázalo v případě realizace
hlavní části zafinancovat též pobočnou etapu.
2004 - začala jednání s vlastníky pozemků.
2004 – z důvodu velmi komplikovaných jednání s vlastníky pozemků je výstavba
hlavní části rozdělena do tří etap.
2006 - jsou uzavřeny smlouvy s vlastníky ohledně výkupů pozemků na 1. etapu
2008/2009 –
realizována 1. etapa.
2009 - jsou uzavřeny smlouvy s vlastníky ohledně výkupů pozemků a nemovitostí na
2. etapu
2010/2011 –
realizována 2. etapa.
2013 – uzavřeny smlouvy s vlastníky ohledně výkupu pozemků a nemovitostí na 3.
etapu (s výjimkou majitelky garáže a pozemku u Seppu, proto tam vznikla
„vlnka“).
2013 –
realizována pobočná 4. etapa (SO 105).
2014/2015 -
realizována 3. etapa.
Rozhodující v realizaci celé akce byla smlouva s Libereckým kraje v roce 2003,
která dokázala zajistit dotační prostředky z fondů Evropské unie, na které by
město nikdy nedosáhlo. Poděkování si zaslouží všichni čtyři hejtmani Pavel
Pavlík, Petr Skokan, Stanislav Eichler a Martin Půta a jejich náměstci pro
dopravu Miroslav Mach, Vladimír Richter, Martin Sepp a Vladimír Mastník.
Samozřejmě si poděkování zaslouží firmy, které dílo realizovaly v jednotlivých
etapách Eurovia (první), Syner (druhá a čtvrtá) a Metrostav (třetí).
Poděkování si zaslouží firma Valbek v čele s panem Petrem Kudláčkem, která dílo
projektovala a Krajská správa silnic Libereckého kraje, která zastupovala
investora při realizaci díla.
Poděkování si zaslouží všichni úředníci Krajského úřadu LK a Městského úřadu v
Chrastavě, kteří se svým dílem na akci podíleli.
Velké poděkování si zaslouží všichni dotčení obyvatelé Chrastavy, kteří
pochopitelně hájili svá práva, jak nejlépe uměli, ale nakonec všichni (až na
jednu výjimku) vyšli vstříc.
Ale snad největší poděkování si zaslouží nenápadná pracovnice našeho úřadu paní
Libuše Mlynářová, která dokázala léta vést velmi náročná jednání o výkupu
pozemků a nemovitostí a zajišťovat všechny další záležitosti s tímto spojené.
Troufám si zodpovědně říci, že bez ní by se dílo nikdy realizovat nezdařilo.
A samozřejmě si zaslouží poděkování i zastupitelé Zastupitelstva města
Chrastava, kteří s vizí přišli a dokázali jí nakonec i realizovat.
Slavnostní otevření je naplánováno na pátek 4. září 2015 od 9 hodin za osobní
účasti hejtmana Libereckého kraje.
Členové SPHMCH objevili zajímavý
dokument z roku 1943. Dle něho byla plánována přeložka na Frýdlant
již v červnu 1941 (sic!). Členové SPHMCH k získaným dokumentům píšou: „Rozšíření
Pobřežní ulice (dnes známé jako přeložka na Frýdlant) byla plánována již v roce
1941. Přiložený projekt však řešil situaci daleko razantněji. Všechny domy
vybarvené žlutou čarou byly určeny k demolici (tj. většina v úseku od křižovatky
s Vítkovskou až po křižovatku s Bělokosteleckou ulicí, vč. Továrny fy Jäger –
Seppu).“
V Chrastavě dne 05.08.2015
Ing. Michael Canov, starosta
Odkazy:
06.06.2014
Hejtman odstartoval poslední etapu průtahu na Frýdlant (Tv
Chrastava) (ČT)
11.11.2013
Místní komunikace SO 105 byla slavnostně otevřena (Tv
Chrastava) (Tv
RTM)
26.03.2012
Propojení na Frýdlant odloženo na neurčito… (ČT)
07.11.2011
Otevření přeložky Pobřežní ulice v Chrastavě (Tv
Chrastava) (ČT)
07.09.2011
Jednosměrné otevření Pobřežní ulice (2. etapa přeložky II/592) (Tv
Chrastava)
06.2010 O historii přeložky: Tv RTM
Ekonomické zrcadlo
04.09.2009
Slavnostní otevření 1.etapy přeložky II/592 (Tv
Chrastava)
03.10.2008
Práce na přeložce II/592 zahájeny (Tv
Chrastava)
01.03.2005 O sporech výstavbu provázející: Česká televize
Černé ovce
1943
Plány na novou výstavbu v Chrastavě včetně přeložky z června 1941